КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей №1
Головна > Навчальні Предмети > Географія > КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ
Навчальні Предмети / Географія

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ

25-09-2022, 19:39

 

 Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1009 від 19.08.2016}
        {Встановити, що Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, затверджені цим Наказом, не застосовуються до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів 3-го класу згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1146 від 16.09.2020} 
З метою організованого переходу на нові Державні стандарти та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів НАКАЗУЮ:
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій довести цей наказ до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра
 Б.М. Жебровський
 
 
    ОРІЄНТОВНІ ВИМОГИ  
до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів з географії
Географія
 
Оцінюючи навчальні досягнення учнів з географії, необхідно враховувати:
- правильність і науковість викладення матеріалу, повноту розкриття понять і закономірностей, точність вживання географічної та картографічної термінології;
- ступінь самостійності відповіді;
- логічність, доказовість у викладенні матеріалу;
- ступінь сформованості інтелектуальних, загальноосвітніх, специфічних умінь (робота з картографічними, статистичними та іншими додатковими матеріалами).
Рівні навчальних досягнень
 Бали
 Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
 
 
Початковий
 1
Учень (учениця) називає окремі географічні явища та об'єкти й за допомогою вчителя знаходить відмінності між ними
 2
 Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про географічні об'єкти та явища; з допомогою вчителя знаходить їх на карті
 3
 Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя виконує елементарні географічні завдання використовуючи карту, самостійно називає окремі географічні поняття
 
 
Середній
 4
 Учень (учениця) за допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал. Називає, відповідно до теми конкретного уроку, компоненти географічної оболонки та складові господарської діяльності; виконує за зразком практичну роботу; під час відповіді користується картографічним матеріалом
 5
 Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, здатний описувати географічні об'єкти чи явища за типовим планом допускаючи помилки; знаходить на карті окремі географічні об'єкти та явища, що передбачені навчальною програмою
 6
 Учень (учениця) виявляє знання і розуміння основних географічних положень, відтворює навчальний матеріал з незначними порушенням послідовності характеристик географічних об'єктів та явищ. На середньому рівні володіє географічною номенклатурою
 
 
Достатній
 7
 Учень (учениця) в цілому правильно відтворює навчальний матеріал і має достатні географічні знання для вирішення нескладних завдань. Має чіткі уявлення про природні та суспільні явища; вміє спостерігати за навколишнім середовищем; достатньо володіє картографічним матеріалом
 8
 Учень (учениця) відтворює основні географічні поняття, встановлює найсуттєвіші географічні зв'язки і залежності між природними та суспільними процесами і явищами. Логічно відтворює засвоєний матеріал, допускаючи певні неточності. Робить прості висновки. Застосовує здобуті знання на практиці. Володіє обов'язковою географічною номенклатурою
 9
 Учень (учениця) добре володіє навчальним географічним матеріалом, вміє його аналізувати, може застосовувати його для виконання практичних робіт; має чіткі уявлення про компоненти природи і просторову організацію господарства; пояснює причинно-наслідкові зв'язки в природі і господарській діяльності; вміло використовує картографічний матеріал в ході роботи
 
 
Високий
 10
 Учень (учениця) усвідомлює сучасну географічну картину світу, здійснює оцінку природних і суспільних процесів та явищ, передбачених навчальною програмою; розуміє прикладний характер географічних знань, дає розгорнуту відповідь та робить узагальнені висновки; вільно відбирає і узагальнює необхідну географічну інформацію, оперує більшістю географічних понять; використовує різні картографічні джерела
 11
 Учень (учениця) має глибокі знання про об'єкт вивчення, застосовує наукову термінологію, аргументує свої твердження і висновки, вміє працювати з різними додатковими джерелами географічної інформації; на високому рівні аналізує та використовує картографічний матеріал
 12
Учень (учениця) володіє ґрунтовними географічними знаннями, використовує міжпредметні зв'язки, висловлює та аргументує власне ставлення до різних поглядів на об'єкт вивчення; самостійно аналізує природні та суспільні явища, робить відповідні висновки і узагальнення; здатний розв'язувати проблемні завдання; вільно володіє картографічною інформацією та творчо її використовує

Географічний диктант

 Географічні диктанти — одна з форм контролю навчальних досягнень учнів. Вони забезпечують поетапну перевірку знань, умінь і навичок, і тим самим сприяють формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти.

Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання —12 балів, мінімальна — 1 бал.

Правильна відповідь на кожне з завдань географічного диктанту оцінюється однаковою кількістю балів. Якщо географічний диктант складається з 6 завдань, то правильна відповідь на кожне з завдань оцінюється в 2 бали, якщо вказано неправильну відповідь або відповіді на завдання не надано — 0 балів. Диктант, що складається з 12 завдань, оцінюється таким чином: правильна відповідь на кожне з питань оцінюється в 1 бал, неправильна або немає відповіді — 0 балів. Якщо диктант містить іншу кількість завдань, то кількість балів за правильну відповідь на кожне з питань, можна розрахувати, поділивши 12 на кількість завдань. Загальна оцінка за диктант, в такому випадку, буде отримана округленням до цілих. Якщо учень виконував географічний диктант але не дав жодної правильної відповіді йому виставляється мінімальна оцінка.

Тематичні контрольні роботи
 
 Критерії оцінювання тематичних контрольних робіт з географії і біології розроблені відповідно до орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів з базових дисциплін у системі загальної середньої освіти (Наказ МОН України № 1222 від 21.08.2013)
Структуратематичних контрольних робіт з географі передбачає розподіл завдань за  чотирма рівнями навчальних досягнень. Максимальна оцінка за правильно виконані завдання кожного рівня- 3 бали. Підсумкова максимальна оцінка за тематичну контрольну роботу-12 балів.
І рівень - початковий, представлений завданнями «закритого» типу, коли із чотирьох варіантів запропонованих відповідей правильною є тільки одна. Кожне правильно виконане  завдання оцінюється в 0,5 бала. Усього в першому рівні шість завдань.
         ІІ рівень - середній, представлений завданнями на встановлення відповідності, визначення понять, розпізнавання і визначення ілюстрацій тощо. Кожне правильно виконане завдання оцінюється в 1 бал. Усього в другому рівні три завдання.
         ІІІ рівень – достатній, представлений завданнями переважно практичного характеру,завданнями з правильною комбінацією відповідей, роботою з контурною картою, розв’язуванням географічних задач, складанням схем тощо. Кожне  виконане завдання оцінюється в 0- 1,5 бали. Усього в третьому рівні два завдання.
         ІV рівень - високий (творчий), представлений завданнями «відкритого» типу. Вони дають можливість перевірити вміння учнів висловлювати власну думку, орієнтуватись у поняттях та явищах, проводити певні узагальнення, пояснювати розвиток та просторове поширення географічних(біологічних) процесів і явищ на основі виділення їхніх істотних ознак. Завдання оцінюється в 0-3 бал( залежно від повноти розкриття питання). Усього в четвертому рівні два завдання на вибір учня(учениці). Учням потрібно обрати одне завдання, відповідь на яке і буде враховуватись учителем при перевірці
 
Практичні роботи
 
Рівень навчальних досягнень
Бал
Критерії оцінювання практичних робіт
Початковий
 
1-2-3
Учень не підготувався до виконання практичної роботи. Отримані результати не дають змоги зробити правильні висновки , повністю не відповідають названій меті. Низький рівень знань теоретичного матеріалу та відсутність необхідних практичних умінь. Керівництво й допомога з боку вчителя неефективна через погану підготовку учня.
Середній
4-5-6
Практичну роботу виконано й оформлено за допомогою вчителя або добре підготовлених однокласників, які вже успішно виконали завдання. На виконання роботи витрачено багато часу (роботу виконано вдома). Учень показав знання теоретичного матеріалу , але зазнав труднощі під час практичного використання карт атласу, статистичних матеріалів, тощо.
Достатній
7-8-9
Практичну роботу виконано в повному обсязі й самостійно. Допущено відхилення від необхідної послідовності виконання, які не впливають на правильність кінцевого результату (переставлено місцями пункти типового плану характеристики географічного об’єкта тощо). Використано названі вчителем джерела знань (сторінку атласу, підручника, статистичного довідника тощо). Показано знання основного теоретичного матеріалу й володіння вміннями , необхідними для виконання практичної роботи. Допущено неточності в оформленні результатів роботи.
Високий
10-11-12
Практичну роботу виконано в повному обсязі з дотриманням необхідної послідовності та інструктивних рекомендацій. Учень працює повністю самостійно: підібрано необхідні джерела знань, виявлено необхідні теоретичні знання , практичні уміння й навички . Роботу оформлено охайно, з дотриманням усіх вимог. Під час виконання роботи та оформлення її результатів виявлено творчий, оригінальний підхід

 

Робота з контурними картами

Рівні навчальних досягнень
Бали
Критерії навчальних досягнень учнів
 
I. Початковий
1
Учень (учениця) за допомогою вчителя розрізняє найбільші географічні об'єкти на контурній карті (материки, океани, великі острови, найбільші країни) та з допомогою вчителя підписує їх назви
2
Учень (учениця) розрізняє та знаходить на контурній карті великі об’єкти  ( материки, океани, великі острови,  найбільші країни) та за допомогою вчителя підписує їх назви
3
Учень (учениця) розрізняє та знаходить на контурній карті великі об’єкти  ( материки, океани, великі острови) та підписує їх назви в довільному вигляді
 
II. Середній
4
Учень (учениця) розрізняє та знаходить на контурній карті великі об’єкти  ( материки, океани, великі острови, найбільші країни) підписує їх назви відповідно до правил (олівцем або чорною ручкою, мілко, чітко, красиво, друкованими літерами)
5
Учень (учениця) розрізняє та знаходить на контурній карті головні географічні об’єкти, що можна на ній побачити та розрізнити (материки, океани, острови, півострови, річки, озера, країни) та за допомогою вчителя підписує їх назви відповідно до правил (олівцем або чорною ручкою, мілко, чітко, красиво, друкованими літерами)
6
Учень (учениця) розрізняє та знаходить на контурній карті головні географічні об’єкти, що можна на ній побачити та розрізнити (материки, океани, острови, півострови, річки, озера, країни) та самостійно підписує їх назви відповідно до правил (олівцем або чорною ручкою, мілко, чітко, красиво, друкованими літерами)
 
III. Достатній
7
Учень (учениця) під час роботи з контурною картою орієнтується за картами атласу та використовує їх для позначення географічних об’єктів; вміє визначати його місцезнаходження та підписує назви відповідно до правил (олівцем або чорною ручкою, мілко, чітко, красиво, друкованими літерами)
8
Учень (учениця) під час роботи з контурною картою орієнтується за картами атласу та використовує їх для позначення географічних об’єктів; вміє визначати його місцезнаходження та підписує назви відповідно до правил (олівцем або чорною ручкою, мілко, чітко, красиво, друкованими літерами) створює легенду карти
9
Учень (учениця) під час роботи з контурною картою орієнтується за картами атласу та використовує їх для позначення географічних об’єктів, вміє визначати його місцезнаходження та підписує назви відповідно до правил; вміє робити скорочення та цифрові позначення, оформлює легенду карти
 
IV. Високий
10
Учень (учениця) під час роботи з контурною картою дотримується всіх правил та вимог до оформлення робіт на контурній карті (див. Додаток 1), правильно та чітко оформлює легенду карту
11
Учень (учениця) під час роботи з контурною картою дотримується всіх правил та вимог до оформлення робіт на контурній карті (див. Додаток 1), може самостійно проаналізувати виконану роботу, застосовує різноманітні способи картографічного зображення (спосіб ареалів, знаків руху, лінійних знаків, якісного фону)
12
Учень (учениця) під час роботи з контурною картою застосовує ґрунтовні географічні знання в межах вимог навчальної програми, використовує власні географічні позначення для більш детального позначення об’єкта ; самостійно аналізує виконану роботу, робить посилання на використані джерела інформації

 

Робота в групах

Кожен член групи виставляє собі і іншим учасникам від 0 до 2 балів відповідно до критеріїв. Учитель знаходить середнє арифметичне балів по кожному із критеріїв для кожного учня групи. Бали додаються, і в разі потреби кінцевий результат округлюється до цілих і є оцінкою здобувача освіти вгрупі.

Додаток. Таблиця , яку заповнює кожен член групи:
Оцініть себе за кожним напрямком від 0 до 2 балів.
 

 

 
Прізвище, ім’я здобувача освіти
Критерії оцінки
 
 
 
 
 
 
·         Брав участь у вивченні всіхпитань
 
 
 
 
 
 
·         Володіє всіма питаннями темиі може пояснити всюроботу
 
 
 
 
 
 
·         Уважно вислуховував те, що пропонували інші членигрупи
 
 
 
 
 
 
·         Подавав групі конструктивніідеї, висував пропозиції позаданим
завданням
 
 
 
 
 
 
·         Виконував не тільки своїзавдання, а й допомагавіншим
 
 
 
 
 
 
·         Виступав з результатомроботи групи
 
 
 
 
 
 
ВСЬОГО БАЛІВ
 
 
 
 
 
 

 

Тести

 
Оцінка
 
Відсоток
1-3
      Виконано 30% тесту
4
Виконано 31-44%
5
Виконано 45-54%
6
Виконано 55-64%
7
Виконано 65-74%
8
Виконано 75-84%
9
Виконано 85-94%
10
Виконано 95-100%
11-12
Якщо учень навів розгорнутий запис розв'язування завдання з  обґрунтуванням кожного етапу та дав правильну відповідь.

 

Усні відповіді

Рівень навчальних досягнень
 
Бали
 
Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти
 
 
 
 
початковий
1
Учень (учениця) розрізняєгеографічніобєкти, поданівготовомувигляді; виконуєнайпростішігеографічніопераціїзадопомогоювчителя.
2
Учень (учениця) розрізняє окремі об’єкти вивчення (геогафічні поняття за їх ознаками, закономірності); виконує найпростіші географічні операції на рівні копіювання зразка виконання.
3
Учень (учениця) розрізняє об’єкти вивчення (географічні операції,); виконує елементарні географічніоперації після детального кількаразового їх пояснення вчителем.
 
 
 
 
 
середній
4
Учень (учениця) частково відтворює засвоєну навчальну інформацію, наводить приклади за аналогією або за підказкою вчителя; розуміє географічну термінологію.
5
Учень (учениця) відтворює засвоєну навчальну інформацію за допомоги вчителя (називає суттєві ознаки географічних об’єктів); частково використовує географічну термінологію; виконує географічні операції, але не вміє пояснити свої дії
6
Учень (учениця) відтворюєнавчальнуінформаціюузасвоєнійпослідовності (задопомогивчителяформулюєправила, законийзалежності, ілюструєїхприкладами); частковокоментуєспособивиконаннягеографічнихоперацій
 
 
 
 
достатній
7
Учень (учениця) називаєсуттєвіознакигеографічнихпонять; формулюєпростівисновки; застосовуєзнанняйумінняпідчасвиконаннягеографічнихзавданьзазнайомималгоритмом; частковопояснюєсвоїдії
8
Учень (учениця) розкриває сутність географічних понять, наводить окремі приклади на підтвердження їх розуміння; самостійно виконує географічні операції; детально пояснює свої дії; виправляє помилки, на які вказує вчитель
9
Учень (учениця) усвідомлено відтворює навчальний зміст (встановлює залежності, ілюструє відповіді прикладами з реального життя); виконує завдання, які потребують значної самостійності; знаходить і виправляє власні помилки; застосовує елементи пошукової діяльності
 
10
Учень (учениця) вільно володіє програмовим матеріалом, встановлює міжпонятійні зв’язки, комбінує елементи навчальної інформації і способи діяльності для одержання іншого шляху виконання завдання; аналізує та обґрунтовує способи виконання географічних операцій; володіє навичками самоконтролю
високий
11
Учень (учениця) демонструє гнучкі знання; описує варіативні ситуації, в яких можна застосовувати певне знання чи вміння; будує алгоритми виконання географічних завдань; об’єктивно оцінює свою роботу
 
12
Учень (учениця) виявляє системність знань і способів географічної діяльності, використовує набутий досвід у змінених навчальних умовах і життєвих ситуаціях; демонструє нестандартний підхід до розв'язування навчальних і практично зорієнтованих завдань.

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ ГЕОГРАФІЯ →