КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей №1
Головна > Навчальні Предмети > Історія > Історія 2021/2022 > МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ІСТОРІЇ, ПРАВОЗНАВСТВА, ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ У 2021/2022 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Навчальні Предмети / Історія / Історія 2021/2022

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ З ІСТОРІЇ, ПРАВОЗНАВСТВА, ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ У 2021/2022 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ

22-08-2021, 14:49

 Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу з історії, правознавства, громадянської освіти в закладах загальної середньої освіти області у 2021/2022 навчальному році
В.Ф.Федорак,
методист НМЦ суспільно-гуманітарних дисциплін
і міжнародної інтеграції
 
Нормативно-правова база і навчально-методичний комплекс
викладання суспільних дисциплін
У 2021/2022 навчальному році зберігають чинність програми з історії України, всесвітньої історії для 5-11 класів, та інтегрованого курсу «Історія: Україна і світ» для 10-11 класів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 21.02.2019 № 236. Вони розміщені на офіційному сайті МОН України. Їх можна завантажити у свій електронний пристрій, перейшовши за посиланням:
Програми з правознавства та громадянської освіти розміщені за такими посиланнями:
Правознавство
10-11 класи (правознавство, профільний рівень, 3 год. на тиждень у 10-11 класах): https://osvita.ua/school/program/program-10-11/58887/
Громадянська освіта
Ще раз підкреслюємо, що навчальна програма – це обовязковий для виконання документ для учителя/викладача, тому необхідно ретельно опрацювати пояснювальні записки до кожної із програм. Адже саме у них сформульовані мета, завдання, змістові лінії, структура і найголовніше – структуровано викладений компетентнісний потенціал навчальної дисципліни в усій його ієрархії та розкриті ресурси і способи його формування.
У випадку з курсами правознавства та громадянської освіти йдеться про структурні елементи правової та громадянської предметних компетентностей. Крім того, варто звертати увагу іще на ряд речей, прописаних у програмах, а саме:
·     зміст уроків вступного повторення та підсумкового узагальнення;
·     рекомендовані міжпредметні звязки по кожному із розділів кожного курсу;
·     орієнтовну тематику практичних занять кожного зі шкільних курсів;
·     тематику проєктів по кожному із розділів та наповнюваність ними кейсів по кожному із класів, особливо у старшій школі.
    Звертаємо увагу на те, що в умовах змішаного навчання із його постійним дефіцитом часу на уроках, учитель має право вибору перш за все доступних для нього та прийнятного для його учнів ресурсів навчання. Очевидно, що при викладанні суспільних дисциплін варто практикувати різні формати роботи з класом: індивідуальні випереджувальні завдання, групові форми роботи, підготовку учнівських міні-проєктів із медіа-підтримкою та їх презентацію перед класом на уроках узагальнення тощо.
    У відкритому інформаційному просторі не бракує як відеоматеріалів, фрагменти яких можуть бути використані в освітньому процесі, так і записів уроків педагогів-ентузіастів. Як приклад, можна навести уроки, розміщені на національній платформі Всеукраїнської школи онлайн (https://www.facebook.com/UAMON/videos/216427673342138). Уроки, розміщені на цій платформі, є квінтесенцією сучасної шкільної дидактики: вони враховують думки експертів, тенденції поступу методики навчання з урахуванням вікових особливостей учнів, сучасне кліпове мислення школярів, досягнення сучасної суспільствознавчої науки, розкривають головні змістові лінії навчальних дисциплін, відображають зв'язок навчання з життям. Тобто, працюють на розвиток життєвих і предметних компетентностей учнів. Зареєструвавшись на платформі, Ви зможете скористатися фрагментами напрацювань своїх колег.
    При всій розмаїтості навчально-методичного комплексу його ядром був, є і в доступному для огляду майбутньому залишиться підручник, затверджений МОН України. У 2021 році пройшло оновлення підручників для 8 класу. Впевнені, що Ви обрали той варіант підручників з історії України та всесвітньої історії, який найбільше влаштовує саме Вас та Ваших учнів. Тепер справа за тим, аби ефективно використати увесь компетентнісний потенціал підручника протягом навчального року на кожному уроці.
Електронні версії усіх підручників, котрі отримали гриф МОН України, розміщені на сайті Інституту модернізації змісту освіти за наведеними нижче посиланнями.
Історія України та всесвітня історія:
Правознавство та громадянська освіта:
Звичайно, що перелік корисних інтернет-ресурсів на цьому не закінчується. Для усіх суб’єктів освітнього процесу на щодень будуть корисними також ресурси органів усіх гілок державної влади (як центральної, так і місцевої), місцевого самоврядування, органів управління освітою, освітніх платформ, спеціалізованих видавництв, громадських організацій та інших інституцій, котрі працюють на ринку освітніх послуг.
 
Однак, усі ми маємо віддавати собі звіт у тому, що скористатися цим «вікном можливостей» для адаптації наших напрацювань до реалій цифрового світу можна лише тоді, коли постійно працювати над собою, перш за все у напрямі розвитку інформаційно-комунікаційних компетентностей. І тут потрібно зробити наголос на самоосвіті вчителів. Сприятливими факторами тут є не тільки демонополізація післядипломної освіти, але й подальша децентралізація та запровадження нового адміністративно-територіального поділу області. Отож, потрібно продовжувати роботу щодо цифровізації освітнього процесу, оскільки – і це абсолютно очевидно – дистанційна освіта як один із форматів освітньої діяльності збережеться і в посткарантинний період.
 
Деякі актуальні питання науково-методичного супроводу викладання історії, правознавства, громадянської освіти
Особливість цього року в тому, що 2021 рік – це ювілейний рік для відродженої незалежності України. Адже тридцять років безперервної свободи ми як спільнота не мали з часів Галицько-Волинської держави. У цьому зв’язку ми повинні пам’ятати про місію учителя-суспільствознавця у школі – навчаючи, виховувати громадянина, котрий виступає носієм української ідентичності, інноватором та патріотом України. Виходячи із цього, ми маємо враховувати, що відзначення 30-річчя відродження державної незалежності України – цієї головної події нашого цьогорічного історичного календаря – має стати ядром нашої роботи не тільки у серпні-грудні 2021 року, але й у наступний період. Тим паче, що проти України ведеться гібридна війна, складовою якої є всіляке намагання дискредитувати саму ідею української незалежності. І ми можемо протиставити їй найбільш ефективний щит – розвинуте почуття національної гідності кожного громадянина та громадянського суспільства в цілому.
До ювілейних і пам’ятних дат 2021 року, як відзначено у відомій Постанові Верховної Ради України, належать також Дні вшанування пам’яті жертв Голокосту (29 вересня) та Голодомору 1932-1933 років, масового голоду 1946-1947 років (20 листопада), день геноциду кримськотатарського народу і початку кримськотатарського спротиву, який щорічно відзначається 18 травня, 400-річчя Хотинської битви, 75-річчя ЮНЕСКО та цілий ряд інших. Мета відзначення цих ювілеїв – формування консолідованої української нації, що пам’ятає, якою ціною оплачені наші свобода і право вільно жити серед вільних народів. Тому нам необхідно не тільки активно долучати учнівську молодь до цих загальнодержавних заходів, але й фіксувати це на сучасних носіях інформації та у безпечному форматі розміщувати у відкритому інформаційному просторі.
Досвід адаптивного карантину підтвердив також істинність іще одного постулату – кабінет, робоче місце вчителя – це його візитна картка. Тому цифровізація та нарощування навчально-матеріальної та методичної бази кабінету історії в освітньому закладі залишається в переліку пріоритетних завдань.
Одним із видимих напрямів діяльності вчителя історії у школі та поза її межами є і пошукова, історико-краєзнавча робота. Адже вона несе в собі величезний потенціал громадянського виховання та формування у школярів української національної ідентичності.
Серед невідкладних завдань на 2021/2022 н. р. і якісне покращення роботи з обдарованими дітьми– проведення обласних етапів міжнародних, загальнодержавних та регіональних інтелектуальних змагань: конкурсів, олімпіад, турнірів, учнівських онлайн-конференцій тощо. Набутий досвід координації заходів обласного рівня в режимі онлайн, дозволяє нам стверджувати, що такі завдання нам під силу.
Отож, як бачимо, попереду на нас чекає цікавий і напружений навчальний рік. Однак, ми впевнені, що спільними зусиллями ми справимося з усіма викликами.

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ ІСТОРІЯ 2021/2022 →