Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи
31-08-2021, 14:16
в закладах освіти Чернівецької області
у 2021/2022 навчальному році
Відповідно до статті 15 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-ІХ у закладах освіти виховний процес є невід'ємною складовою освітнього процесу і має грунтуватися на загальнолюдських, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини громадянина тощо. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Пандемія COVID-19 змінила наше звичне життя. Тому, зараз завдання вчителя – не просто навчити, дати знання з певного предмета, забезпечити виконання навчальної програми, а заспокоїти, порадити, дати життєві орієнтири. Виховання – це наскрізний процес, який формує цінності, здатність справлятися з невизначеністю та складністю, уміння вчитися, підтримувати фізичне та емоційне благополуччя, співпереживати і дипломатично вирішувати конфлікти.
Нормативною базою для організації виховної діяльності
в освітніх закладах є:
Конституція України;
Конвенція про права дитини (ратифікована Постановою ВР від 27.02.91 № 789-XII);
Закони України:
«Про повну загальну середню освіту освіту» від 16.01.2020№ № 463-ІХ;
«Про охорону дитинства» від 26.04.2001 № 2402-ІІІ;
«Про протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 № 3739-VI;
«Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті» від 09.04.2015 № 314-VIII;
«Про увічнення перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939-1945 років» від 09.04.2015 № 315-VIII;
«Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 № 317-VIII;
«Про запобігання та протидію домашньому насильству» від 07.12.2017
№ 2229-VIII.
Освітні заклади за основу у виховній діяльності беруть національно-патріотичне виховання дітей та молоді:
- реалізують положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру “Сокіл” (“Джура”) та план заходів з його реалізації (з нормативними матеріалами зазначеної гри можна ознайомитись за посиланням http://ukrjuntur.org.ua/sokil-dzhura/metodychni-rekomendatsii-hry-sokil-dzhura.html);
- створюють сприятливі умови, встановлені на законодавчому рівні, для діяльності молодіжних організацій, насамперед для розвитку пластового руху в Україні та Спілки Української Молоді, що відновили свою діяльність в Україні із здобуттям незалежності. Наказ, яким також затверджені Заходи, розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням https://mon.gov.ua/ua у розділі «Законодавство». Нормативно-правова база з питань національно-патріотичного виховання розміщено за наступним посиланням https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/natsionalno-patriotichne-vihovannya-ditey-ta-molodi/.
У 2021/2022 н.р. продовжуємо роботу за програмою «Нова українська школа» у поступі до цінностей», яка розглянута та затверджена Вченими Радами Інституту проблем виховання (протокол № 6 від 02 липня 2018 року) та Інституту модернізації змісту освіти (протокол № 7 від 26 вересня 2018 року). Режим доступу : https ://ipv. org.ua/prohrama-nova-ukrainska-shkola/.
З метою вивчення та популяризації кращого педагогічного досвіду, в тому числі з питань національно-патріотичного виховання на офіційному сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розміщено банк даних досвіду виховної роботи (https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/bank-dosvidu-vihovnoyi-roboti/. При плануванні виховної роботи з національно-патріотичного напряму пропонуємо використовувати методичні матеріали Українського інституту національної пам’яті https://www.memory.gov.ua/methodic-materials.
Зміни, що відбуваються в сучасній освіті, спонукають нас до розуміння надважливості цінностей громадянської освіти. Усе більше звертаємося до понять, що лежать в основі побудови навчання на цінностях: відповідальність, рівність, права людини, демократія, повага до різноманіття, повага до людської гідності. Усе глибше обговорюємо їх практичне значення й користь, приходимо до спільного розуміння їхньої сутності, усвідомлюємо, чому вони важливі для кожного громадянина.
Сьогодні в нашій державі відбуваються інтеграційні процеси, пробуджується громадянська і громадська ініціатива, стають популярними європоцентризм та волонтерство. Ці ідентифікаційні процеси в особистісному розвитку кожного українця відбуваються на тлі сплеску інтересу й прояву патріотичних почуттів до історії, культури, релігії, традицій і звичаїв українського народу.
В арсеналі діяльності з національно-патріотичного виховання підростаючого покоління є багато засобів і методів впливу. Однак головне — це включення кожної особистості в конкретну діяльність з творення й примноження багатства і краси своєї Вітчизни.
Виховні заходи патріотичного спрямування, зокрема в он-лайн форматі, мають проводитись із максимальним залученням учнів до їх підготовки. Проведення виховних заходів в сучасних реаліях мають показати наявність сильних стимулів, до яких необхідно наближати молодих людей шляхом використання нетрадиційних і розвитку традиційних педагогічних технологій. Найбільш дієвим методом має стати залучення учнів до різнопланової військово-патріотичної, волонтерської діяльності, що дасть змогу перетворити знання, одержані на уроці, на норму поведінки, на особисті переконання кожного учня.
Заступникам директорів з виховної роботи освітніх закладів розробити заходи щодо відзначення 30-річчя Незалежності України. Заходи провести з вересня по грудень 2021 року.
Рекомендуємо провести в освітніх закладах області
Тиждень незалежності
Головною метою його має бути:
· вивчення основних засад демократичного та суспільного ладу України, її досягнень за останні роки;
· закріплення знань про державну символіку (Герб, Прапор, Гімн, Основний Закон України – Конституцію); про такі поняття та категорії, як народ, нація, етнос, держава, громадянин, громадянські права та обов'язки;
· зміцнення громадянських та патріотичних якостей учнів;
· формування ціннісного ставлення до держави, суспільства, мови, сім'ї, самого себе; почуття особистої відповідальності за долю своєї держави та українського народу.
При цьому варто зазначити, що із проголошенням незалежності Україна почала брати активну участь у міжнародних відносинах як повноправний суб'єкт міжнародного права. Основні принципи зовнішньої політики України визначені в Декларації про державний суверенітет України (1990), ухвалених Верховною Радою «Основних напрямках зовнішньої політики України» (1993), в Конституції України (1996).
Як свідчить історія, із тисяч народів і народностей світу лише 200 виросли в нації – створили свої держави й домоглися визнання світової спільноти, серед них – Україна.
Рекомендуємо такі форми роботи:
Флешмоб «30 добрих вчинків школяра» - кожен учень, навіть перебуваючи вдома під час карантину, може зробити 30 добрих справ: допомогти батькам, зробити зарядку, приготувати вечерю, написати повідомлення/лист дорогій людині, запропонувати допомогу тому, хто потребує, будь-що... Всі добрі справи учні записують і надсилають у спільний чат, із фото, відео.
Флешмоб «Хто ми є у світі?» - кожен з учасників робить тематичну фотографію до Дня Незалежності і публікує її в своєму аккаунті в одній із соцмереж із хештегом: Хто ми? Вимога єдина – фотографія має показати особисті переконання і виражати патріотизм.
Особливого значення набуває проблема всебічної етнічної просвіти і прищеплення навиків толерантної взаємодії через мережу освітніх закладів усіх рівнів, оскільки цей шлях є найбільш ефективним засобом. Доцільно звернути увагу на наскрізний інтегрований курс «Культура добросусідства».
25 травня 2020 року Указом Президента України схвалена НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі за № 195/2020. Національна стратегія розроблена на основі аналізу сучасного стану освітнього середовища та забезпечення охорони життя і здоров’я учасників освітнього процесу і ґрунтується на тому, що учні повинні оволодіти знаннями, уміннями, навичками, способами мислення стосовно:
- створення і підтримки здорових та безпечних умов життя і діяльності людини як у повсякденному житті (у побуті, під час навчання та праці тощо), так і в умовах надзвичайних ситуацій;
- основ захисту здоров’я та життя людини від небезпек, оцінки існуючих ризиків середовища та управління ними на індивідуальному рівні.
Конвенція ООН про права дитини вказує на те, що кожна дитина в усьому світі має право жити, рости і бути захищеною від усіх форм насилля.
Насильство над дітьми - актуальна проблема, яка стала очевидною лише протягом останніх двадцяти років і ставить під загрозу глобальний розвиток людства. Коли діти стають свідками або жертвами емоційного, сексуального чи фізичного насилля, це завдає шкоди їх здоров'ю, добробуту та майбутньому. Проблема насильства стосується не лише окремих дітей або сімей, а є загрозою сталому розвитку суспільства в цілому.
Тому виникає необхідність захистити, убезпечити особистість, попередити наслідки впливу на неї несприятливих факторів та чинників. Особливо актуальною є ця проблема для освітнього закладу - соціального середовища, що складається із сукупності матеріальних ресурсів, психологічних факторів, міжособистісних відносин і суттєво впливає на перебіг у ньому життєдіяльності учня.
Таким чином, принцип запобігання та реагування на насилля, жорстоке поводження та експлуатацію дітей має бути ключовим в організації освітнього процесу закладів освіти.
Власне цей принцип домінує при створенні безпечного освітнього середовища, сутність якого полягає у наявності необхідних умов для навчання та праці; комфортній міжособистісній взаємодії, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків; відсутності будь-яких проявів насильства та забезпеченні достатніх ресурсів для їх запобігання; дотриманні прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу.
Єдність навчання, виховання і розвитку учнів забезпечується спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу.
Сім'я є й залишається природним середовищем для фізичного, психічного, соціального і духовного розвитку дитини, її матеріального забезпечення та несе відповідальність за створення належних умов для цього. Саме вона має виступати основним джерелом матеріальної та емоційної підтримки, психологічного захисту, засобом збереження й передачі з національно-культурних і загальнолюдських цінностей наступним поколінням. Слід зазначити, що в Україні основні підходи до осмислення й реалізації прав дітей, визначених міжнародним і вітчизняним законодавствами, протягом останнього часу істотно змінилися. Це пов'язано з посиленням уваги з боку держави до інтересів дітей, удосконаленням механізму контролю за дотриманням чинного законодавства у сфері охорони дитинства, розвитком інституцій соціально-правового захисту дітей та багатьма іншими факторами. Із інформацією щодо захисту прав дітей в Україні з урахуванням міжнародних договорів з питань сімейного права можна знайти за посиланням: https://minjust.gov.ua/m/str_19188.
У свою чергу, питання запобігання та виявлення випадків жорстокого поводження з дітьми регулюється Законом України «Про охорону дитинства», де статтею 10 визначено, що кожній дитині гарантується право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім'ї, закладах освіти та інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості та виключають приниження честі й гідності дитини http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2402-14/ed20120601
Регулювання батьківської відповідальності за виховання є актуальними в сучасних умовах, ці питання унормовані в таких нормативно-правових актах України щодо прав, обов'язків та відповідальності батьків за виховання дітей:
· Закон України «Про освіту», стаття 55. Права та обов'язки батьків здобувачів освіти;
· Закон України «Про охорону дитинства», стаття 12. Права, обов'язки та відповідальність батьків за виховання та розвиток дитини;
· Цивільний кодекс України, стаття 1179. Відшкодування шкоди, завданої неповнолітньою особою;
· Кодекс України про адміністративні правопорушення, стаття 184. Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей;
· Кримінальний кодекс України, стаття 166. Злісне невиконання обов'язків по догляду за дитиною або за особою, щодо якої встановлена опіка чи піклування;
· Сімейний кодекс України, стаття 164. Підстави позбавлення батьківських прав, тощо.
Поруч із булінгом (цькуванням) великою проблемою в Україні є домашнє насильство. З метою виконання законодавчих вимог Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» від 7 грудня 2017 року № 2229, (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2229-19#Text) Методичні рекомендації щодо формування у дітей та молоді нетерпимого ставлення до насильницьких моделей поведінки, небайдужого ставлення до постраждалих осіб, усвідомлення насильства як порушення прав людини, адресовані усім фахівцям, які працюють з дітьми та молоддю (лист МОН від 18.05.2013 № 1/11-5480).
Профілактика кримінальних правопорушень спонукає до формування правової культури учнів, виявлення та усунення причин і умов, які сприяють учиненню дітьми злочинів, подоланню девіантної поведінки.
Рекомендуємо:
v проаналізувати стан справ та посилити індивідуальну корекційну роботу з дітьми, які вже скоювали кримінальні правопорушення, та дітьми, які мають ознаки агресивної поведінки;
v провести інформаційно-просвітницьку роботу з батьками та законними представниками дітей, схильних до протиправної поведінки, сприяти в організації позакласної зайнятості цієї категорії дітей;
v налагодити міжвідомчу взаємодію з підрозділами ювенальної превенції Національної поліції України, службами у справах дітей, соціальними службами для сім'ї, дітей та молоді тощо.
Інтернет відіграє важливу роль в житті сучасного учня. Адже ця глобальна мережа - необмежений ресурс, який використовують як для навчання, так і для відпочинку та спілкування з друзями. Але Інтернет може бути небезпечним та становити певний ризик, особливо для дітей.
Для профілактичної роботи стане в нагоді шкільний урок «Інтимне селфі в Інтернеті - жарт чи небезпечний ризик?», який акцентує увагу на випадках підліткового секстінгу та онлайн-грумінгу - сумних реальностях для України; як діти все частіше потрапляють у ситуації, коли їх фото безконтрольно розповсюджуються в Інтернеті. Режим доступу: http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2019/02/rozrobka-shklnogo-yroky-na-temy-bezpeki-pdltkv-vd-seksyalnih-rizikv-v-merezh-nternet.pdf
Рекомендуємо скористатися методикою «Самоорганізований освітній простір (СООП)», яка допомагає учнівській молоді організовувати роботу так, щоб убезпечитися від фейків та отримати лише корисну для себе інформацію. Використання СООП в освітньому процесі допоможе учням сформувати навички інформаційної комунікації, навчатися працювати в команді, критично мислити, логічно обґрунтовувати свою позицію, розвивати лідерські якості тощо. Режим доступу: https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/vihovna-robota-shvaleni-rukopisi/
Орієнтовний перелік тем для роботи з учнями:
v Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію.
v Моя поведінка в конфлікті/небезпечній ситуації.
v Як будувати стосунки з однолітками.
v Правила безпеки в Інтернеті.
v Вчимося розуміти один одного.
v Як адаптуватися до нових умов/незнайомої ситуації.
v Насильство. Як його уникнути?
v Взаєморозуміння – гарантія твоєї безпеки.
v Маніпуляції та захист від них.
v Для чого потрібна конкуренція в групі?
v Вчимося довіряти один одному.
v Безпечна школа. Маски булінгу.
v Конфлікт і взаємодія
Орієнтовний перелік тем для роботи з батьками:
v Булінг у школі: як діяти батькам?
v Школа, батьки, діти – як сформувати взаємини?
v Безпечний Інтернет.
v Як спілкуватися з власною дитиною? (Мистецтво ефективного спілкування з дитиною).
v Попередження насильства, жорстокості в сім'ї або дитинство починається з любові.
v Як правильно подолати свою та чужу агресію?
v Методи позитивної дисципліни.
v Як навчитися довіряти власній дитині або поговоримо про довіру.
v П’ять шляхів до серця дитини.
v Поняття безпеки. Безпека освітнього середовища
Орієнтовний перелік тем для роботи з педагогами:
v Цькування у школі: як лікувати клас від булінгу.
v Особливості підтримки дітей і їхніх сімей у ситуації домашнього насильства.
v Законодавство з питань протидії насильству над дітьми.
v Як уникати конфліктів з учнями?
v Педагогіка партнерства.
v Як подолати агресію учнів?
v Як згуртувати/здружити колектив?
v Майстерність педагогічного спілкування.
v Безпечне освітнє середовище.
v Принципи захисту особистих даних учнів, їх зображень.
В організації виховної роботи в закладі освіти особлива роль належить класним керівникам. Діяльність класного керівника регламентується «Положенням про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти» затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 6 вересня 2000 року № 434, затвердженим в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2000 р. за №659/4880. Ресурс доступу: https://ips.ligazakon.net/document/reg4880?an=18&ed=0000_00_00
Дистанційне виховне середовище. Зважаючи на ситуацію з пандемією COVID-19 спланувати роботу, не перевантажуючи учнів, на випадок запровадження дистанційної форми навчання та в залежності від перебування освітнього закладу в одній із чотирьох зон: червоної, помаранчевої, жовтої та зеленої. Детальні інструкції щодо організації освітнього процесу в певній зоні надає Міністерство освіти і науки України.
Використовуючи дистанційні платформи та соціальні мережі забезпечити діяльність учнівського самоврядування, проведення акцій, конкурсів та інших заходів дистанційно і за потребою.
Старовойт П.С.,
завідувач НМЦ виховної роботи та позашкільної освіти ІППОЧО