КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей №1
Головна > Навчальні Предмети > Біологія > Інформаційно-Нормативний Кейс > Посадова інструкція вчителя біології
Навчальні Предмети / Біологія / Інформаційно-Нормативний Кейс

Посадова інструкція вчителя біології

22-02-2022, 20:35

 

Кіцманська  гімназія

Кіцманської  міської ради

 

ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ

 

___________ № ___________

      (дата)

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор Кіцманської гімназії 

 

____________ Руслана КОСТЮК 

(підпис)

____________

               (дата)

вчителя біології

(код КП 2320)

1. Загальні положення

1.1. Посада вчителя біології належить до посад педагогічних працівників.

1.2. Учителя призначає на посаду та звільняє з неї директор закладу з дотриманням вимог чинних нормативно-правових актів про працю.

1.3. Посаду вчителя може обіймати особа, яка має педагогічну освіту, вищу освіту та/або професійну кваліфікацію; вільно володіє державною мовою (для громадян України) або володіє державною мовою в обсязі, достатньому для спілкування (для іноземців та осіб без громадянства); моральні якості особи, фізичний і психічний стан її здоров’я дають змогу виконувати професійні обов’язки; яка пройшла обов’язковий профілактичний медичний огляд та інструктажі, навчання та перевірки знань з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності.

1.4. Педагогічна діяльність передбачає зайнятість вчителя у приміщенні, що використовується в освітньому процесі, освітню (навчальну та виховну) діяльність за межами будівлі закладу освіти (зокрема забезпечення дистанційного навчання), методичну, організаційну роботу та іншу педагогічну діяльність, передбачену посадовою інструкцією.

1.5. Робочий час і час відпочинку, інші умови праці, оплата праці визначає законодавство про працю, а також законодавство у сфері освіти. Режим роботи визначають правила внутрішнього розпорядку, колективний договір, інші документи закладу освіти.

1.6. Основні функції вчителя — здійснює освітній процес, забезпечує його результативність та якість.

1.7. Мета професійної діяльності вчителя полягає в організації навчання та виховання учнів під час здобуття ними загальної середньої освіти завдяки формуванню у них ключових компетентностей і світогляду на основі загальнолюдських і національних цінностей, а також розвитку інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, необхідних для успішної самореалізації та продовження навчання.

1.8. Вчитель безпосередньо підпорядковується директору закладу, а також заступнику директора з навчально-виховної роботи.

1.9. На час відпустки, тимчасової непрацездатності, відсутності на роботі з інших поважних причин обов’язки вчителя виконує інший педагогічний працівник відповідно до наказу директора гімназії.

1.10. У своїй діяльності вчитель керується Конституцією України; Конвенцією про права дитини; законами України, указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, наказами та іншими нормативно-правовими актами центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та підпорядкованих їм органів управління освітою; вимогами Державних стандартів загальної середньої освіти; правилами й нормами з охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки; статутом і правилами внутрішнього розпорядку закладу, наказами директора гімназії, цією посадовою інструкцією.

 

2.    Завдання та обов’язки

 

Завідувач кабінету біології, вчитель біології виконує такі посадові обов'язки:

     2.1. Несе безпосередню відповідальність за безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів, інвентарю тощо.

     2.2. Забороняє використання обладнання, що не передбачено типовими переліками.

     2.3. Відповідає за безпечне проведення освітнього процесу, проводить вступний, первинний та цільові інструктажі з учнями з безпеки життєдіяльності під час навчальних занять відповідно до Положення про організацію та порядок розслідування нещасних випадків в освітніх закладах.

    2.4. Несе особисту відповідальність за збереження життя і здоров'я учнів під час освітнього процесу.

    2.5. Щоразу перед проведенням експерименту вчитель повинен провести інструктаж учнів, навчити безпечних прийомів роботи під час проведення даного досліду.

    2.6. Здійснює навчання і виховання учнів з урахуванням специфіки навчального предмета, проводить уроки й інші навчальні заняття у закріплених за ним класах згідно з розподілом

навчального навантаження, забезпечує під час занять належний порядок і дисципліну.

   2.7. Реалізує прийняті в школи освітні програми відповідно до навчального плану, власного поурочного план і розкладу занять; використовує при цьому різноманітні прийоми, методи і засоби навчання.

    2.8. Забезпечує рівень підготовки учнів, який відповідає вимогам державного освітнього стандарту

    2.9. Веде у встановленому порядку класну документацію, здійснює поточний контроль відвідувань і успішності учнів за прийнятою в школи схемою, виставляє оцінки в класний журнал, щоденник учня, своєчасно надає адміністрації школи звітні дані.

    2.10. Допускає у визначеному порядку на заняття представників адміністрації гімназії з метою контролю і оцінки своєї діяльності.

    2.11. Заміняє уроки тимчасово відсутніх учителів згідно з розпорядженням заступника директора гімназії з навчально-виховної роботи.

    2.12. Дотримується статуту і правил внутрішнього трудового розпорядку освітнього закладу, інших локальних правових актів гімназії.

    2.13. Готується до проведення занять, систематично підвищує свою професійну кваліфікацію, бере участь у діяльності методичного об'єднання та інших формах методичної роботи, які прийняті в гімназії.

    2.14. Бере участь у роботі педагогічної ради гімназії і нарадах, які проводяться адміністрацією закладу.

    2.15. Чергує по закладу освіти відповідно до графіка чергувань.

    2.16. Проходить щорічне медичне обстеження.

    2.17. Контролює обладнання навчального кабінету протипожежним інвентарем, медичними та індивідуальними засобами захисту, а також наочною агітацією з питань забезпечення безпеки життєдіяльності.

    2.18. Не допускає проведення занять, пов'язаних із небезпекою для життя і здоров'я учнів і працівників школи з повідомленням про це заступника директора з навчально-виховної роботи.

    2.19. Розробляє і періодично переглядає (один раз на три роки) інструкції з безпеки життєдіяльності, подає їх на затвердження директору гімназії.

    2.20. Проводить інструктажі з учнями: 

-           з безпеки життєдіяльності під час проведення навчальних занять, позакласних, позашкільних заходів;

-          первинний, позаплановий, цільовий інструктажі - з реєстрацією в спеціальному журналі та класному журналі на сторінці «Облік проведення бесід, інструктажів, заходів з безпеки життєдіяльності»;

-           інструктажі перед початком вивчення нової теми на уроках біології - з реєстрацією в журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в рядку про зміст уроку.

  2.21. Терміново повідомляє директора та заступника директора з навчально-виховної роботи або чергового адміністратора про кожний нещасний випадок, що трапився з учнем, організовує надання першої долікарської допомоги потерпілому, повинен викликати медпрацівника та повідомити батьків.

    2.22. Бере участь у розслідуванні та здійсненні заходів щодо усунення причин, що призвели до нещасного випадку.

    2.23. Знає правила пожежної безпеки і вміти користуватися первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками).

    2.24. Володіє навичками в наданні першої (долікарської) допомоги.

   2.25. Вносить пропозиції щодо покращення умов праці та навчання учнів при розробці Колективної угоди у розділі з охорони праці.

    2.26. Проходить навчання та перевірку знань з охорони праці та безпеки життєдіяльності.

   2.27. У разі виникнення будь-якої аварійної ситуації в приміщенні освітнього закладу учитель зобов’язаний негайно повідомити директора гімназії (чергового адміністратора), забезпечити безпечні умови перебування дітей у закладі; у разі необхідності вжити заходи щодо евакуації дітей з приміщення у безпечне місце відповідно до плану евакуації.

  2.28. У разі виникнення будь-якої надзвичайної ситуації в приміщенні гімназії учитель зобов’язаний негайно повідомити директора гімназії (чергового адміністратора), забезпечити безпечні умови перебування дітей у закладі; у разі необхідності вжити заходи щодо евакуації дітей з приміщення у безпечне місце відповідно до плану евакуації.

  2.29. Учитель несе відповідальність за особисту безпеку та безпеку оточуючих, повинен бути обережним під час перебування на робочому місці, в приміщеннях закладу освіти та на території освітнього закладу.

  2.30. Дотримується етичних норм поведінки в гімназії, побуті, громадських місцях, які відповідають соціальному статусу вчителя.

  2.31 З метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (СОVID-19) дотримується протиепідеміологічних вимог і рекомендацій Міністерства освіти і науки України щодо особливостей організації освітнього процесу в закладах освіти під час карантину.

 

3. Права

Учитель має право:

3.1. Підвищувати кваліфікацію шляхом неформальної (тренінги, семінари, семінари-практикуми, вебінар, майстер-класи тощо) та інформальної освіти.

3.2. Вільно обирати форми, методи, засоби навчання, виявляти педагогічну ініціативу.

3.3. Давати учням обов’язкові до виконання розпорядження щодо організації занять та дотримання дисципліни.

3.4. Брати участь у громадському самоврядуванні та роботі колегіальних органів управління закладу освіти.

3.5. Бути членом професійної спілки та інших об’єднань громадян, діяльність яких не заборонена законом.

3.6. Брати участь у засіданнях методичних об’єднань та клубів, конференціях і семінарах, інших заходах, організованих управлінням (відділом) освіти.

3.7. Ознайомлюватися з документами, що містять оцінку його роботи, надавати щодо них роз’яснення.

3.8. Надавати керівництву закладу освіти пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу.

3.9. Отримувати від керівництва та інших працівників закладу освіти підтримку у виконанні посадових обов’язків і реалізації прав, що передбачені цією посадовою інструкцією.

3.10. Обирати освітню програму, форму навчання та суб’єкта підвищення кваліфікації.

3.11. Здійснювати індивідуальну освітню (наукову, творчу, мистецьку тощо) діяльність за межами закладу освіти.

3.12. Захищати свої професійну честь та гідність, інтереси і права в усіх інстанціях, зокрема суді.

3.13. Відмовитися виконувати роботу, якщо виникла загроза життю та здоров’ю, до моменту усунення небезпеки.

 

4. Відповідальність

Учитель несе відповідальність за:

4.1. Неякісне виконання або невиконання посадових обов’язків, що передбачені цією посадовою інструкцією.

4.2. Порушення статуту та правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.

4.3. Заподіяння матеріальної шкоди закладу освіти.

4.4. Порушення правил і норм охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту, пожежної безпеки, передбачених відповідними правилами та інструкціями.

4.5. Застосування методів виховання, пов’язаних з фізичним чи психічним насильством над особистістю дитини.

4.6. Вчинення проступків, не сумісних з роботою на посаді педагогічного працівника.

 

5. Повинен знати

5.1. Закони України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Конвенцію про права дитини, інші нормативно-правові акти з питань початкової загальної середньої освіти, розвитку, навчання і виховання дітей, охорони праці та безпеки життєдіяльності.

5.2. Ґрунтовні знання освітньої галузі / навчального предмета (інтегрованого курсу) і можливостей її/його інтеграції з іншими освітніми галузями / навчальними предметами (інтегрованими курсами), методику викладання предмета, сучасні підходи до розвитку, виховання й соціалізації учнів, методики і технології моделювання змісту навчання.

5.3. Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів і рівнів сформованості їхніх компетентностей (відповідно до освітньої галузі).

5.4. Зміст і особливості технологій і методик особистісно зорієнтованого, компетентнісного та інтегрованого навчання, виховання і розвитку учнів.

5.5. Програмно-методичні матеріали й документи щодо викладання предмета.

5.6. Технології розвитку критичного мислення учнів.

5.7. Форми організації освітнього процесу, види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

5.8. Види та етапи планування освітнього процесу.

5.9. Види інтеграції в навчанні, підходи до інтегрованого навчання учнів.

5.10. Індивідуальні особливості учнів (вік, здібності, інтереси, потреби, мотивація, можливості, досвід тощо), їх вплив на засвоєння навчального матеріалу та успішну соціалізацію.

5.11. Ключові компетентності учнів та уміння, спільні для всіх компетентностей, відповідно до державних стандартів освіти.

5.12. Види, форми оцінювання результатів навчання учнів, методики здійснення формувального, поточного, підсумкового оцінювання.

5.13. Способи фіксації результатів педагогічних спостережень.

5.14. Критерії та рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів.

5.15. Основні види самооцінки учнів (занижена, завищена, адекватна) та їх прояви, основні умови та стратегії формування позитивної самооцінки учнів.

5.16. Різновиди та інтенсивність почуттів та емоцій, причини їх появи.

5.17. Сучасні форми, методи, технології та засоби навчання, що сприяють розвитку власної уваги, саморегуляції, подолання стресу, керування емоціями, порозумінню.

5.18. Основні закономірності особистісного розвитку дітей, специфіку їхніх потреб, інтересів та мотивів.

5.19. Підходи до формування ціннісних ставлень учнів.

5.20. Основні стратегії, спрямовані на посилення взаємодії учнів (створення правил класу, кооперативні форми навчання, проектний підхід тощо).

5.21. Правила критичного оцінювання інформації та критерії медіаграмотності.

5.22. Цифрові середовища, професійні онлайн-спільноти та електронні (цифрові) ресурси для безперервного професійного розвитку протягом життя.

5.23. Вимоги законодавства щодо академічної доброчесності та використання об’єктів авторського права, мережевий етикет у професійній діяльності.

5.24. Правила безпеки в цифровому середовищі, наслідки впливу цифрової інформації на людину.

5.25. Правила зміни, модифікації відкритих електронних (цифрових) освітніх ресурсів, створення нових електронних (цифрових) освітніх ресурсів та їх спільного використання.

5.26. Підходи до організації освітнього процесу з використанням цифрових технологій, зокрема дистанційного навчання, умови організації цифрових робочих місць.

5.27. Цифрові технології та електронні (цифрові) освітні ресурси для навчання учнів предметів (інтегрованих курсів), оцінювання та моніторингу результатів навчання учнів та організації їхнього самоконтролю, відстеження прогресу учнів у навчанні (е-журнали, електронні форми оцінювання, зокрема рівнів сформованості компетентностей, е-портфоліо тощо).

5.28. Види пізнавальної діяльності учнів.

5.29. Основні умови формування мотивації учнів до навчання.

5.30. Вимоги до оснащення та обладнання навчальних кабінетів, змістового наповнення освітнього середовища.

5.31. Перелік обладнання, необхідного для забезпечення викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів), їх інтеграції.

5.32. Правила і норми охорони праці та безпеки життєдіяльності, цивільного захисту й пожежної безпеки, санітарії та гігієни.

5.33. Порядки надання домедичної допомоги, а також порядок дій у надзвичайних ситуаціях.

5.34. Норми і стилі української літературної мови, використання усного та писемного мовлення.

5.35. Державну мову відповідно до законодавства про мови в Україні.

5.36. Стратегії комунікації з учасниками освітнього процесу.

5.37. Методи ведення діалогу та полілогу, усвідомленого та емпатичного слухання, ненасильницької та безконфліктної комунікації.

5.38. Зміст основних актів міжнародного та національного законодавства щодо прав людини і дитини, цілей сталого розвитку.

5.39. Основні форми та засоби визначення запитів та очікувань батьків, форми конструктивної взаємодії з батьками в інтересах учня, принципи командної взаємодії.

5.40. Основні завдання членів команди психолого-педагогічного супроводу осіб з особливими освітніми потребами.

5.41. Інструменти забезпечення інклюзивного навчання (інклюзивна культура, інклюзивна політика, інклюзивна практика тощо).

5.42. Принципи і стратегії універсального дизайну в сфері освіти й розумного пристосування.

5.43. Принципи, форми та методи ефективної підтримки осіб з особливими освітніми потребами

5.44. Види адаптацій / модифікацій в освітньому процесі, зумовлених особливими освітніми потребами учнів.

5.45. Технології індивідуального та диференційованого навчання.

5.46. Способи виявлення здібностей, інтересів, реальних навчальних можливостей учнів.

5.47. Ознаки безпечного освітнього середовища.

5.48. Основи безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.

5.49. Види та прояви насильства, булінгу (цькування), правила запобігання та протидії їм.

5.50. Засади профілактично-просвітницької роботи щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни, особливості профілактики інфекційних і неінфекційних захворювань, запобігання поширенню серед учнів звичок, небезпечних для їхнього здоров’я, засади збереження психічного здоров’я в освітньому середовищі.

5.51. Методики і технології формування культури здорового й безпечного способів життя учнів.

5.52. Етичні принципи та вимоги законодавства щодо академічної доброчесності під час оцінювання результатів навчання учнів, механізми її забезпечення

5.53. Методи і прийоми аналізу та рефлексії навчальної діяльності учнів та її результативності.

5.54. Методи та прийоми, методики і технології самооцінювання та взаємооцінювання учнями результатів їхнього навчання.

5.55. Освітні інновації, їхні характеристики.

5.56. Особливості організації інноваційної педагогічної діяльності.

5.57. Методи виявлення проблем у педагогічній діяльності, визначення характеру та причин їх появи.

5.58. Методи роботи з різними джерелами інформації з метою розв’язання проблем і запобігання їм.

5.59. Особливості організації різних форм і видів професійного розвитку вчителів (інтернатури, курсів навчання за освітньою програмою, тренінгів, вебінарів, супервізії тощо).

5.60. Напрями діяльності професійних спільнот і асоціацій вчителів.

5.61. Особливості організації різних форм професійної підтримки та допомоги вчителям (наставництво, супервізія тощо).

5.62. Особливості діяльності закладу освіти, учнівського колективу.

 

6. Кваліфікаційні вимоги

6.1. Документи, що підтверджують професійну та освітню кваліфікацію, її віднесення до рівня Національної рамки кваліфікацій (НРК):

·         диплом бакалавра (6 рівень НРК);

·         диплом магістра (спеціаліста) (7 рівень НРК);

·         атестаційний лист, сертифікат про проходження добровільної сертифікації педагогічних працівників, інші документи, що підтверджують наявність компетентностей, необхідних для виконання трудових функцій.

6.2. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність).

6.3. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність).

6.4. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність).

6.5. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність).

6.6. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність).

6.7. Кваліфікаційні вимоги до вчителів, яким присвоюється певна кваліфікаційна категорія (спеціаліст, спеціаліст другої категорії, спеціаліст першої категорії, спеціаліст вищої категорії), визначено Орієнтовним описом професійних компетентностей вчителя відповідно до кваліфікаційних категорій педагогічних працівників (п. 7 Професійного стандарту).

6.8. Мати вищу освіту та (або) професійну кваліфікацію педагогічного працівника, належний рівень професійної підготовки.

6.9. Учитель із кваліфікаційною категорією «спеціаліст» має вищу педагогічну освіту з предмета, який викладає. Він здатний забезпечувати засвоєння учнями навчальних програм; знає основи педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології; знає теоретичні основи та сучасні досягнення науки з предмета, який викладає; використовує інформаційно-комунікаційні технології, цифрові освітні ресурси в освітньому процесі; вміє розв’язувати педагогічні проблеми, установлювати контакт з учнями, батьками, колегами; дотримується педагогічної етики, моральних норм.

6.10. Учитель із кваліфікаційною категорією «спеціаліст другої категорії» відповідає вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст», та постійно вдосконалює свій професійний рівень; використовує диференційований та індивідуальний підхід до учнів; володіє сучасними освітніми технологіями, методичними прийомами, педагогічними засобами, різними формами позаурочної роботи та ефективно застосовує їх; впроваджує інноваційні технології в освітньому процесі; обізнаний з основними нормативно-правовими актами про освіту; користується авторитетом серед колег, учнів та їхніх батьків.

6.11. Учитель із кваліфікаційною категорією «спеціаліст першої категорії» відповідає вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст другої категорії», та використовує методи компетентністно орієнтованого підходу до організації освітнього процесу; володіє технологіями творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу і здібностей учнів; упроваджує перспективний педагогічний досвід; формує в учнів навички самостійно здобувати знання й застосовувати їх на практиці; лаконічно, образно і виразно подає матеріал; уміє аргументувати свою позицію та володіє ораторським мистецтвом.

6.12. Учитель із кваліфікаційною категорією «спеціаліст вищої категорії» відповідає вимогам, встановленим до працівників з кваліфікаційною категорією «спеціаліст першої категорії», та володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно використовує та поширює їх у професійному середовищі; володіє широким спектром стратегій навчання; продукує оригінальні, інноваційні ідеї; застосовує нестандартні форми проведення уроку; активно впроваджує форми та методи організації освітнього процесу, що забезпечують максимальну самостійність навчання учнів; вносить пропозиції щодо вдосконалення освітнього процесу в закладі освіти.

 

7. Взаємовідносини (зв’язки) за посадою

Учитель взаємодіє з:

7.1. Директором закладу освіти та його заступником.

7.2. Керівником методичного об’єднання вчителів з предмета, який викладає.

7.3. Іншими педагогічними працівниками закладу освіти.

7.4. Медичним працівником закладу освіти.

7.5. Органами громадського самоврядування закладу освіти.

7.6. Батьками, іншими законними представниками учнів.

7.7. Громадськими організаціями, позашкільними та культурно-освітніми закладами.

7.8. Центром професійного розвитку.

 

Посадову інструкцію розробила

заступниця директора з навчально-виховної роботи  ______________               Аліна ОЛЕКСЮК

                                                                                                (підпис)

 

 

ПОГОДЖЕНО

З ПРОФСПІЛКОВИМ КОМІТЕТОМ          _____________         Марина ГУДИМА

                                                                                                (підпис)

_____________

(дата)

 

 

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ ІНФОРМАЦІЙНО-НОРМАТИВНИЙ КЕЙС →