КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей №1
Головна > Навчальні Предмети > Математика > Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів
Навчальні Предмети / Математика

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

09-10-2022, 14:08

КРИТЕРІЇОЦІНЮВАННЯНАВЧАЛЬНИХДОСЯГНЕНЬУЧНІВЗМАТЕМАТИКИ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
21.08.2013  № 1222
Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти
{Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1009 від 19.08.2016}
{Встановити, що Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, затверджені цим Наказом, не застосовуються до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів 3-го класу згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1146 від 16.09.2020}
З метою організованого переходу на нові Державні стандарти та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів НАКАЗУЮ:
2. Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, управлінням (департаментам) освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій довести цей наказ до відома керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра
Б.М. Жебровський

Математика
Орієнтовні вимоги оцінювання визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів з математики та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень з математики.
При оцінюванні навчальних досягнень учнів враховуються:
- характеристики відповіді учня: правильність, повнота, логічність, обґрунтованість, цілісність;
- якість знань: осмисленість, глибина, узагальненість, системність, гнучкість, дієвість, міцність;
- ступінь сформованості загальнонавчальних і предметних умінь і навичок;
- рівень володіння розумовими операціями: уміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
- досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези);
- самостійність оцінних суджень.
Відповіднодоступеняоволодіннязазначенимизнаннямиіспособамидіяльностівиокремлюютьсятакірівнінавчальнихдосягненьшколярівзматематики:
І – початковий рівень, коли у результаті вивчення навчальних навчального матеріалуучень:
  називає математичний об’єкт (вираз, формули, геометричну фігуру, символ), алетількивтомувипадку,колицейоб’єкт(йогозображення,опис,характеристика)запропонованайомубезпосередньо;
  задопомогоювчителявиконуєелементарнізавдання.
ІІ – середній рівень, коли учень повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним упроцесі навчання,здатний розв’язуватизавданняза зразком.
ІІІ–достатнійрівень,колиученьсамостійнозастосовуєзнаннявстандартнихситуаціях, уміє виконувати математичні операції, загальна методика і послідовність(алгоритм)який йомузнайомі,алезмісттаумовивиконання змінені.
ІV – високий рівень, коли учень здатний самостійно орієнтуватися в нових для ньогоситуаціях, складати план дій і виконувати його, пропонувати нові, невідомі йому ранішерозв’язання,тобтойого діяльністьмаєдослідницький характер.
Також слід враховувати, що оцінювання якості математичної підготовки учнів здійснюється в двох аспектах: рівень володіння теоретичними знаннями, який можна виявити в процесі усного опитування, та якість практичних умінь і навичок, тобто здатність до застосування вивченого матеріалу під час розв'язування задач і вправ.
Вимоги навчальних досягнень учнів з математики.
 
1.
Рівні навчальних досягнень
Бали
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)
Початковий
1
Учень: - розпізнає один із кількох запропонованих математичних об'єктів (символів, виразів, геометричних фігур тощо), виділивши його серед інших; - читає і записує числа, переписує даний математичний вираз, формулу; - зображає найпростіші геометричні фігури (малює ескіз)
2
Учень: - виконує однокрокові дії з числами, найпростішими математичними виразами; - впізнає окремі математичні об'єкти і пояснює свій вибір
3
Учень: - співставляє дані або словесно описані математичні об'єкти за їх суттєвими властивостями; - за допомогою вчителя розв'язує елементарні вправи
Середній
4
Учень: - відтворює означення математичних понять і формулювання тверджень; - називає елементи математичних об'єктів; - формулює деякі властивості математичних об'єктів; - виконує за зразком завдання обов'язкового рівня
5
Учень: - ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій прикладами із пояснень вчителя або підручника; - розв'язує завдання обов'язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням
6
Учень: - ілюструє означення математичних понять, формулювань теорем і правил виконання математичних дій власними прикладами; - самостійно розв'язує завдання обов'язкового рівня з достатнім поясненням; - записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки
Достатній
7
Учень: - застосовує означення математичних понять та їх властивостей для розв'язання завдань в знайомих ситуаціях; - знає залежності між елементами математичних об'єктів; - самостійно виправляє вказані йому помилки; - розв'язує завдання, передбачені програмою, без достатніх пояснень
8
Учень: - володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; - розв'язує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням; - частково аргументує математичні міркування й розв'язування завдань
9
Учень: - вільно володіє визначеним програмою навчальним матеріалом; - самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням; - виправляє допущені помилки; - повністю аргументує обгрунтування математичних тверджень; - розв'язує завдання з достатнім поясненням;
Високий
10
Знання, вміння й навички учня повністю відповідають вимогам програми, зокрема учень: - усвідомлює нові для нього математичні факти, ідеї, вміє доводити передбачені програмою математичні твердження з достатнім обгрунтуванням; - під керівництвом учителя знаходить джерела інформації та самостійно використовує їх; - розв'язує завдання з повним поясненням і обгрунтуванням
11
Учень: - вільно і правильно висловлює відповідні математичні міркування, переконливо аргументує їх; - самостійно знаходить джерела інформації та працює з ними; - використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього ситуаціях; - знає, передбачені програмою, основні методи розв'язання завдання і вміє їх застосовувати з необхідним обгрунтуванням
12
Учень: - виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв'язання математичної проблеми; - вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання; - здатний до розв'язування нестандартних задач і вправ

 
2. Критерії оцінювання письмових та тестових робіт здобувача освіти 
Рівні навчальних досягнень
 
Бали
 
Критерії оцінювання навчальних досягнень
I. Початковий
 
2
Здобувач освіти:
·        виконує завдання початкового рівня без помилок;
·        в завданнях обов’язкового рівня допускає помилки, які не може виправи самостійно;
·        виконує менше 55% тестових завдань.
II. Середній
3
Здобувач освіти:
·        використовує означення математичних понять, формулювань теорем і правил при виконанні завдань;
·        самостійно розв’язує  завдання обов’язкового рівня з достатнім поясненням;
·        записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки;
·        виконує 55%-75% тестових завдань.
III. Достатній
4
Здобувач освіти:
·        самостійно виконує завдання достатнього рівня  в знайомих ситуаціях;
·        виправляє допущені помилки;
·        розв’язує завдання з достатнім поясненням;
·        виконує 75-90% тестових завдань.
IV. Високий
5
Здобувач освіти:
·        виконує завдання високого рівня з записаною послідовністю логічних дій та пояснень, з посиланнями на математичні факти, з яких випливає те чи інше твердження
·        при виконанні завдань використовує математичні факти та твердження з достатнім обґрунтуванням;
·        розв’язує завдання високого рівня з поясненням і обґрунтуванням, допускаючи незначні помилки;
·        виконує 90-100% тестових завдань.
 
 
 
                                                               

3. Критерiї оцiнювання навчальних досягнень здобувачів
освіти при розвʼязанні завдань під час поточногооцінювання
 
Рівні навчальних досягнень
 
Бали
 
Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти
 
 
 
Початковий
1
Учень (учениця) записує числа, переписує даний математичний вираз, формулу; зображує найпростіші геометричні фігури (малює ескіз)
2
Учень     (учениця)    виконує               однокрокові дії              з               числами, найпростішими математичнимивиразами
3
Учень (учениця) за допомогою вчителя виконує елементарні завдання
 
 
 
Середній
4
Учень (учениця) виконує за зразком завдання обов'язкового рівня
5
Учень (учениця) розв'язує завдання обов'язкового рівня за відомими алгоритмами з частковим поясненням
6
Учень (учениця) самостійно розв'язує завдання обов'язкового рівня з достатнім поясненням; записує математичний вираз, формулу за словесним формулюванням і навпаки
 
 
 
 
 
Достатній
7
Учень (учениця) застосовує означення математичних понять та їх властивостей для розв'язання завдань у знайомих ситуаціях; самостійно виправляє вказані йому (їй) помилки; розв'язує завдання, передбачені програмою, без достатніхпояснень
8
Учень (учениця) розв'язує завдання, передбачені програмою, з частковим поясненням; частково аргументує математичні міркування й розв'язування завдань
9
Учень (учениця) самостійно виконує завдання в знайомих ситуаціях з достатнім поясненням; виправляє допущені помилки; повністю аргументує обґрунтування математичних тверджень; розв'язує завдання з достатнімпоясненням
 
 
 
 
Високий
10
Знання, вміння й навички учня (учениці) повністю відповідають вимогам програми, зокрема: учень (учениця) розв'язує завдання з повним поясненням іобґрунтуванням
11
Учень (учениця) самостійно знаходить джерела інформації та працює з ними; використовує набуті знання і вміння в незнайомих для нього (неї) ситуаціях;
12
Учень (учениця) здатний(а) до розв’язування нестандартних задач і вправ

4.     Математичний диктант
Математичні диктанти — одна з форм контролю навчальних досягнень учнів. Вони забезпечують поетапну перевірку знань, умінь і навичок, і тим самим сприяють формуванню ключових компетентностей здобувачів освіти.
Максимальна кількість балів, яку можна набрати, правильно виконавши всі завдання —12 балів, мінімальна — 1 бал.
Правильна відповідь на кожне з завдань математичного диктанту оцінюється однаковою кількістю балів. Якщо математичний диктант складається з 6 завдань, то правильна відповідь на кожне з завдань оцінюється в 2 бали, якщо вказано неправильну відповідь або відповіді на завдання не надано — 0 балів. Диктант, що складається з 12 завдань, оцінюється таким чином: правильна відповідь на кожне з питань оцінюється в 1 бал, неправильна або немає відповіді — 0 балів. Якщо диктант містить іншу кількість завдань, то кількість балів за правильну відповідь на кожне з питань, можна розрахувати, поділивши 12 на кількість завдань. Загальна оцінка за диктант, в такому випадку, буде отримана округленням до цілих. Якщо учень виконував математичний диктант але не дав жодної правильної відповіді йому виставляється мінімальна оцінка.
 
 Процедура і критерії оцінювання здобувача освіти під час роботи в групі ( 2 і більшеучнів)
Кожен член групи виставляє собі і іншим учасникам від 0 до 2 балів відповідно до критеріїв. Учитель знаходить середнє арифметичне балів по кожному із критеріїв для кожного учня групи. Бали додаються, і в разі потреби кінцевий результат округлюється до цілих і є оцінкою здобувача освіти вгрупі.
Додаток. Таблиця , яку заповнює кожен член групи:
Оцініть себе за кожним напрямком від 0 до 2 балів.
 
 
Прізвище, ім’я здобувача освіти
Критерії оцінки
 
 
 
 
 
 
·        Брав участь у вивченні всіхпитань
 
 
 
 
 
 
·        Володіє всіма питаннями темиі може пояснити всюроботу
 
 
 
 
 
 
·        Уважно вислуховував те, що пропонували інші членигрупи
 
 
 
 
 
 
·        Подавав групі конструктивніідеї, висував пропозиції позаданим
завданням
 
 
 
 
 
 
·        Виконував не тільки своїзавдання, а й допомагавіншим
 
 
 
 
 
 
·        Виступав з результатомроботи групи
 
 
 
 
 
 
ВСЬОГО БАЛІВ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

5.    Критерiї оцiнювання навчальних досягнень здобувачів освіти при виконанні письмових робіт

 

Рівень навчальних досягнень

 

Бали

 

                                                Характеристика навчальних досягнень здобувача освіти

 

 

 

початковий

1

Робота виконувалась, але допущено 9 і більше грубих помилок

2

Правильно виконано менше 1/3 роботи або в роботі допущено 8 грубих помилок

3

Правильно виконано 1/3 роботи або в роботі допущено 7 грубих помилок

 

 

 

 

середній

4

Правильно виконано 2/5 роботи або в роботі допущено 6 грубих помилок

5

Правильно виконано половину роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 5 грубих помилок

6

Правильно виконано 3/5 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 4 грубі помилки

 

 

 

 

 

достатній

7

Правильно виконано 2/3 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 3 грубі помилки

8

Правильно виконано 3/4 роботи або виконано роботу в повному обсязі й допущено 2 грубі помилки

9

Робота виконана в повному обсязі, але допущено 1 грубу й 1 негрубу помилку

      

 

 

 

 

       високий

10

Робота виконана в повному обсязі, але допущено 1-2 негрубі помилки

11

Робота виконана правильно в повному обсязі окрім завдання підвищеної складності або творчого рівня

12

Робота виконана правильно в повному обсязі, в тому числі завдання підвищеної складності або творчого рівня


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Під час перевірки математичних знань слід розрізняти грубі і негрубі помилки.

До   До грубих помилок належать:

·         *обчислювальні помилки в завданнях, які суттєво спотворють кінцевий результат завдання

·         *помилки у визначенні порядку виконання арифметичних дій

·          *неправильне розв’язання задачі (пропуск дій (дії), неправильний добір дій (дії), зайві дії

нез  *незакінчене розв’язання задачі чи прикладу

·          *невиконане завдання (не приступив до його виконання)

·          *незнання або неправильне застосування властивостей, правил, алгоритмів,

існуючих залежностей, які лежать в основі завдань чи використовуються в ході їх виконання

·          *невідповідність пояснювального тексту, відповіді завдання, назви величин виконаним діям та отриманим результатам

·          *невідповідність виконаних вимірювань та геометричних побудов даним параметрам завдання

Н      Негрубими помилками є:

·          *нераціональні прийоми обчислення, якщо ставилась вимога скористатися такими прийомами

·          *неправильна побудова чи постановка запитань до дій (дії) під час розв’язання задачі

·          *неправильне чи неграмотне з точки зору стилістики або за змістом формулювання відповіді задачі

·          *неправильне списування даних (чисел, знаків) задачі з правильним її розв’язанням

·          *не закінчене (не доведене) до логічного кінця перетворення

·          *помилки в записах математичних термінів, символів

·          *відсутність відповіді у завданні або помилки в записі відповіді.

6.     Критерії оцінювання окремого завдання

 

 

Що виконав учень

Відповідна кількість балів за завдання

Максим.

бал - 3

Максим.

бал - 2

Максим.

бал - 1

Отримав        правильну       відповідь      і    навів     повне     її обґрунтування

3 б

2 б

    1 б

Отримав правильну відповідь, але вона недостатньо обґрунтована або розв’язання містить незначні недоліки

2,5б

 

     1,5 б

 

    0,5 б

Отримав          відповідь,         записав        правильний         хід       розв’язування завдання, але в процесі розв’язування допустив помилку обчислювального або логічного (при обґрунтуванні) характеру

2 б

Суттєво        наблизився       до     правильного        кінцевого

результату або в результаті знайшов лише частину правильної відповіді

1,5б

1 б

Розпочав розв’язувати завдання правильно, але в процесі розв’язування припустився помилки у       застосовуванні         необхідного         твердження        чи формули

1 б

 

      0,5 б

Лише розпочав правильно розв’язувати завдання або розпочав хибним шляхом, але в подальшому окремі етапи розв’язування виконав правильно

0,5б

     

      0 б

Розв’язання не відповідає жодному з наведених вище критеріїв

0 б

0 б

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Для зручності можна на першому етапі оцінювати кожне завдання у звичній термінології «плюс- мінус»:
 
Що виконав учень
 
Отримав правильну відповідь і навів повне її обґрунтування
+
Отримав правильну відповідь, але вона недостатньо обґрунтована або
розв’язання містить незначні недоліки
±
Отримав відповідь, записав правильний хід розв’язування завдання, але в
процесі розв’язування допустив помилку обчислювального або логічного (при обґрунтуванні) характеру
±
Суттєво наблизився до правильного кінцевого результату або в результаті
знайшов лише частину правильної відповіді
Розпочав розв’язувати завдання правильно, але в процесі розв’язування
припустився помилки у застосовуванні необхідного твердження чи формули
 
Лише розпочав правильно розв’язувати завдання або розпочав хибним
шляхом, але в подальшому окремі етапи розв’язування виконав правильно
¯
Розв’язання не відповідає жодному з наведених вище критеріїв
0балів
                                             
 
На другому етапі вчитель переводить оцінку з системи «плюс - мінус» у бали занаступноюшкалою.
Максимальнийбалзазавдання
Оцінкавсистемі«плюс-мінус».Переведеннявбали
+
±
 
¯
1
1
0,5
0,5
0
2
2
1,5
1
0,5
3
3
2-2,5
1-1,5
0,5
Оцінкою роботи є сума балів, отримана учнем за виконання кожного завдання окремо. Якщо сумою є не ціле число балів, то користуємося правилом округлення.
Виправлення і закреслення в оформленні розв’язання завдань, якщо вони зробленіакуратно неєпідставою длязниженняоцінки.
 
 

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ МАТЕМАТИКА →