Процедура зарахування до 1 класу
01-09-2022, 13:15
Під час зарахування до першого класу кожній дитині надається право навчатися в найближчому до її місця проживання закладі освіти та водночас не обмежує її права здобувати освіту в будь-якому іншому закладі, якщо там є вільні місця.
ПРАВО НА ПЕРШОЧЕРГОВЕ ЗАРАХУВАННЯ ДО ПЕРШОГО КЛАСУ
Першочергове зарахування здійснюється для:
• дітей, які проживають на території обслуговування закладу освіти, і це підтверджується одним із необхідних документів, визначених п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 13.09.2017 р. № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів»;
• рідних братів і сестер дітей, які вже навчаються в цьому закладі освіти;
• дітей працівників цього закладу освіти;
• дітей, які є випускниками дошкільного підрозділу цього закладу освіти.
Водночас Порядок надає батькам майбутнього першокласника право подати будь-яку кількість заяв до будь-якої кількості інших закладів освіти не на території обслуговування, щоб претендувати на зарахування на вільні місця.
ЯКІ ДОКУМЕНТИ І КОЛИ МАЮТЬ ПОДАВАТИ БАТЬКИ
Першочергово, у першу хвилю, зараховуються до 1 класу діти, які мають право першочергового зарахування.
Якщо у школі залишаються вільні місця, після першої хвилі, за результатами жеребкування, зараховуються визначені діти, які не проживають на території обслуговування цього закладу.
Для того, щоб дитину зарахували до першого класу, один із батьків до 31 травня має особисто подати керівнику закладу, який обслуговує територію проживання дитини, заяву про зарахування.
Разом із собою потрібно мати такі документи:
- паспорт або інший документ, який посвідчує особу заявника (одного з батьків, або осіб, які їх замінюють);
- копію та оригінал свідоцтва про народження дитини або документ, що посвідчує її особу;
- оригінал або копію медичної довідки за формою №086-1/о;
- документ, який підтверджує місце проживання дитини або батьків (п. 8 Постанови Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 р. № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів»).
- Цей документ подається, якщо дитина претендує на зарахування в заклад, що обслуговує її територію проживання. Якщо дитина претендує на вільні місця, у такому документі потреби немає.
- За наявності та за бажанням одного з батьків може додаватися оригінал або копія висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Цей документ необхідний, якщо дитина має особливі освітні потреби і для її навчання потрібно створити інклюзивний клас.
Якщо батьки надавали копії усіх цих документів — до видання наказу про зарахування вони мають подати оригінали (крім оригіналу свідоцтва про народження) (пункт 4, розділ I та пункт 1, глава 1, розділ ІІ Порядку).
ДОКУМЕНТИ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ ДИТИНИ
Документи, які підтверджують місце проживання дитини або батьків, визначаються пунктом 8 Постанови Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 р. № 684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів».
Щоб підтвердити інформацію про місце проживання дитини, батьками, які подають заяву, або особами, що їх замінюють, надається один із таких документів (на вибір батьків):
- паспорт громадянина України
- (тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, довідка про звернення за захистом в Україні) одного з батьків дитини чи законних представників;
- довідка про реєстрацію місця проживання дитини або одного з її батьків чи законних представників;
- довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
- документ, що засвідчує право власності на відповідне житло (свідоцтво про право власності, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договір купівлі-продажу житла тощо);
- рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання;
- документ, що засвідчує право користування житлом (договір найму/піднайму/оренди тощо), укладений між фізичними особами чи між юридичною і фізичною особами, зокрема щодо користування кімнатою в гуртожитку;
- довідка про проходження служби у військовій частині;
- акт обстеження умов проживання;
- інший офіційний документ, що містить інформацію про місце проживання дитини та/або одного з її батьків чи законних представників.
Усі ці документи мають відповідати певним формам.
ЯК ВІДБУВАЄТЬСЯ ПЕРШОЧЕРГОВЕ ЗАРАХУВАННЯ
Першочергове зарахування триває з 31 травня по 1 червня включно.
До 31 травня батьки мають подати заяву й пакет усіх необхідних документів. Якщо на 31 травня кількість поданих заяв про зарахування не перевищує загальну кількість місць у перших класах конкретної школи, то не пізніше 01 червня директор видає наказ про зарахування усіх дітей (і тих, чию територію проживання обслуговує заклад, і тих, хто претендував на вільні місця).
Тобто, якщо заклад освіти спроможний створити один перший клас із 30 учнями, а заяв було подано 28, всі 28 дітей зараховуються одразу.
Якщо ж на 31 травня кількість заяв більша, ніж кількість місць у перших класах, то включно до 01 червня першочергово зараховуються тільки ті діти, які мають право на першочергове зарахування
Звертаємо увагу батьків, що присутність дитини під час подання заяви про зарахування, жеребкування або її зарахування не обов’язкова і не може визначаися умовою зарахування дитини (абзац 5, пункт 1, глава 1 розділ 2 Порядку ).
Тобто подати заяву можна самим батькам, без дитини. Головне — щоб були наявні всі необхідні документи.
Якщо до 01 червня включно були зараховані всі учні, список зарахованих учнів із зазначенням лише їх прізвищ (першу літеру імені можна додати до прізвища, якщо серед тих, хто подавав заяви, є однофамільці) оприлюднюється винятково в закладі освіти.
Якщо ж були зараховані тільки ті учні, які мали право на першочергове зарахування, й ще має відбутися жеребкування на вільні місця, впродовж двох робочих днів з дня зарахування дітей на інформаційному стенді закладу освіти, а також на офіційному вебсайті закладу освіти (якщо сайту немає — на вебсайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти) оприлюднюється:
- список зарахованих учнів із зазначенням лише їх прізвищ;
- оголошення про дату, час, місце і спосіб проведення жеребкування;
- інформація про кількість вільних місць і прізвища дітей, які претендують на вільні місця;
- наказ керівника закладу освіти про утворення конкурсної комісії у складі 3 осіб для проведення жеребкування (абзац 2, пункт 2 та пункт 4 глави 1, розділу 2 Порядку).
ЗАРАХОВУВАННЯ НА ВІЛЬНІ МІСЦЯ
Для тих, хто подав заяви та пакет документів на зарахування на вільні місця до 31 травня, якщо вільні місця залишилися, зарахування на них відбувається за результатами жеребкування — після 01 червня до 15 червня включно. Упродовж 01-15 червня заяви про зарахування не приймаються. Жеребкування відбувається з 5 по 10 червня.
До 15 червня включно на вільні місця зараховуються діти, які не проживають на території обслуговування закладу.
Також зараховуються на вільні місця та за умови утворення окремого класу чи класів діти, які не проживають на території обслуговування закладу, але мають бажання здобувати освіту за освітньою програмою, що використовується цим закладом освіти та затверджена Державною службою якості освіти України. Якщо кількість поданих заяв перевищує загальну кількість місць у такому класі чи класах, зарахування дітей відбувається за результатами жеребкування (пункт 3, глава 1, розділ 2 Порядку).
Водночас, якщо батьки дитини, що проживають на території обслуговування школи або мають інші переваги для першочергового зарахування, не встигли подати заяву та документи на зарахування до закладу освіти до 31 травня поточного року, вони мають право подати їх на вільні місця після 15 червня і до початку навчального року.
ЧИ МОЖУТЬ БРАТИ І СЕСТРИ НАВЧАТИСЯ РАЗОМ, ЯКЩО ХТОСЬ ЗА ЖЕРЕБКУВАННЯМ ПОТРАПИВ ДО СПИСКУ ВІЛЬНИХ МІСЦЬ, А ХТОСЬ — НІ
Якщо в жеребкуванні беруть участь рідні брати і сестри: або близнюки, або погодки, яких батьки вирішили віддати до школи в один рік, тоді батьки дитини (або інша особа, яка на це уповноважена), тягнуть жереб стільки разів, скільки заяв подано: по одному жеребку для кожної дитини.
Якщо одна із заяв із цієї родини отримує жереб, який дає право зарахування на вільне місце, а інша заява — ні, тоді інша дитина з цієї родини отримує право на першочергове зарахування — незалежно від того, який саме жереб випав цій дитині (підпункт 1 пункту 3 глави 1 розділу ІІ Порядку) як рідний брат чи сестра, й зараховуються всі брати/сестри, а кількість вільних місць відповідно зменшується.
Документи для зарахування дитини-переселенця до 1 класу
Такими, що проживають на території обслуговування закладу освіти, є мешканці, що мають постійну реєстрацію, та зареєстровані внутрішньо переміщені особи.
Якщо документи на зарахування до 1 класу подають внутрішньо переміщені особи, але не зареєстровані на цій території, заклад освіти має сприяти їх реєстрації та не відмовляти у прийнятті документів (лист МОН від 16 квітня 2022 р. № 1/4202-22 “Щодо зарахування до 1-го класу закладів загальної середньої освіти”).
Для того, щоб зарахувати переміщену дитину до першого класу, один із батьків, опікунів або інших законних представників у визначені місцевою владою терміни має подати до закладу освіти, який обслуговує територію проживання дитини, заяву.
Заяву на зарахування до першого класу можна подавати особисто, електронною поштою, факсом або іншим зручним способом для заявника (наказ МОН від 28.03.2022 №274).
До заяви додається:
- копія та оригінал свідоцтва про народження дитини або документ, що посвідчує її особу;
- оригінал або копія медичної довідки за формою № 086-1/о.
Водночас наголошуємо батькам, законним представникам дитини-переселенця, що в умовах воєнного стану необхідно надати до закладу освіти один із нижче перерахованих документів:
- довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
- довідку про звернення за захистом в Україні;
- посвідчення біженця;
- посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту або якій надано тимчасовий захист.
Якщо у дитини-переселенця відсутнє свідоцтво про народження або інший документ, що підтверджує особу дитини, вона зараховується до закладу освіти без свідоцтва чи іншого документу, що підтверджує особу дитини.
Якщо в дитини немає свідоцтва про народження – керівник закладу освіти зобов’язаний невідкладно поінформувати орган опіки і піклування за місцем проживання дитини чи місцеперебуванням закладу освіти, щоб сприяти оформленню свідоцтва (лист МОН від 16 квітня 2022 р. № 1/4202-22).
Оскільки частина переселенців не має змогу вчасно оформити медичні довідки дітей, то довідка обов’язково має бути надана до початку навчального року.
Якщо переміщена дитина має особливі освітні потреби
Якщо дитина має особливі освітні потреби та потребує створення інклюзивного класу – за наявності та за бажанням одного з батьків, законних представників дитини до заяви про зарахування може додаватися оригінал або копія висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини (підпункт 3 пункт 4 розділ 1 Порядку).
Інклюзивний клас утворюється на період дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, або до моменту виїзду особи з ООП до іншого місця проживання, тому батькам потрібно звернутись до Інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) за місцем перебування та оформити відповідну довідку, оскільки закладу освіти потрібен час для того, щоб створити інклюзивний клас та запланувати надання додаткових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять послуг.
Якщо під час воєнного стану висновок, що надавався ІРЦ до введення воєнного стану, було втрачено, батьки (інші законні представники) дитини з ООП можуть отримати копію висновку на порталі АС «ІРЦ» або у відповідному мобільному додатку. Якщо самостійно отримати копію висновку неможливо, батьки (інші законні представники) дитини з ООП можуть звернутися до ІРЦ за місцем тимчасового проживання, отримати копію висновку за допомогою фахівців ІРЦ або провести первинну (повторну) комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи. Про це зазначається у листі МОН № 1/3710-22 від 28.03.2022 року.
ПЕРЕВЕДЕННЯ
Переведення учня до іншого закладу освіти здійснюється відповідно до розділу ІІІ цього Порядку на підставі наказу керівника закладу освіти.
Для переведення учня до іншого закладу освіти учень (повнолітній) чи один із його батьків (для учнів, які не досягли повноліття) має звернутися до обраного ним закладу освіти щодо можливості зарахування з відповідним письмовим зверненням (запитом) в довільній формі, у тому числі шляхом надсилання його сканованої копії електронною поштою.
Керівник закладу освіти упродовж п’яти робочих днів з дати надходження такого звернення (запиту) має надати заявнику письмову відповідь (у тому числі шляхом надсилання її сканованої копії на електронну пошту заявника) про наявність чи відсутність вільних місць у певному класі та можливість чи неможливість зарахування учня до цього класу.
У письмовому підтвердженні можливості зарахування дитини має бути зазначений кінцевий термін для подання заяви про переведення та особової справи учня (пункт 1 розділу 3 Порядку).
До закладу освіти, з якого переводиться учень, подаються:
- заява про переведення одного з батьків учня (для учнів, які не досягли повноліття) або учня;
- письмове підтвердження або його сканована копія з іншого закладу освіти про можливість зарахування до нього відповідного учня (пункт 2 розділу 3 Порядку).
Упродовж одного робочого дня з дня отримання відповідних документів керівник закладу освіти зобов’язаний видати наказ про відрахування учня для переведення до іншого закладу освіти та видати особову справу учня (пункт 3 розділу 3 Порядку).
Упродовж п’яти робочих днів з дня отримання від закладу освіти зазначених документів учень чи один із його батьків (для учнів, які не досягли повноліття) має подати до закладу освіти, до якого переводиться учень:
- заяву про зарахування;
- особову справу учня.
У такому випадку наказ про зарахування учня до закладу освіти має бути виданий упродовж одного робочого дня з дня отримання документів, визначених цим пунктом (пункт 4 розділу 3 Порядку).
Переведення в умовах війни
Згідно з пунктом 2 Порядку переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання, переведення учнів на наступний рік навчання здійснюється на підставі результатів підсумкового (семестрового та річного) оцінювання учнів згідно з рішенням педагогічної ради закладу загальної середньої.
МОН рекомендує в умовах воєнного стану гнучко використовувати процедури щодо залишення учнів для повторного здобуття загальної середньої освіти, визнання їх такими, що вибули із закладу освіти з можливістю поновлення, оцінювання в екстернатній формі здобуття освіти, застосовуючи індивідуальний підхід до кожного учня та діючи в найкращих інтересах дитини для дотримання її права на продовження здобуття освіти.
Учні 1–10 класів можуть не переводитися на наступний рік навчання та залишатися для повторної освіти у тому самому класі на підставі письмової заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників.
Рішення про переведення учня до наступного класу приймає педагогічна рада відповідного закладу загальної середньої освіти.
Під час переведення на наступний рік навчання або вибуття із закладу загальної середньої освіти учням, яких було зараховано до першого класу у 2018 році та наступних роках, видається свідоцтво досягнень, учням 5–8 та 10 класів видається табель навчальних досягнень.
ВІДРАХУВАННЯ
Із закладу освіти відраховуються учні, які:
- здобули повну загальну середню освіту та отримали відповідний документ про освіту;
- зараховані до іншого закладу освіти для здобуття повної загальної середньої освіти;
- переводяться до іншого закладу освіти відповідно до розділу ІІІ цього Порядку;
- вибувають на постійне місце проживання за межі України.
Про відрахування учнів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з причин керівник , не пізніше наступного робочого дня з дня видання наказу повідомляє відповідну службу у справах дітей.
Особи, які не завершили здобуття повної загальної середньої освіти та не отримали відповідний документ про освіту після завершення останнього класу ліцею, відповідно до рішення педагогічної ради можуть бути відраховані із закладу освіти або переведені на іншу (крім денної) форму здобуття освіти в цьому самому або іншому закладі освіти.