Методичні рекомендації щодо викладання іноземних мов у 2023/2024 н.р
07-09-2023, 21:55
Іноземні мови У 2023-2024 навчальному році вивчення іноземних мов у 5-6-х класах може здійснюватися за модельними навчальними програмами: – «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Редько В.Г., Шаленко О.П., Сотникова СІ., Коваленко О.Я., Коропецька І.Б., Якоб О.М., Самойлюкевич І.В., Добра О.М., Кіор Т.М.); – «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Зимомря І. М., Мойсюк В.А, Тріфан М.С., Унгурян І.К., Яковчук М.В.); – «Друга іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Редько В.Г., Шаленко О.П., Сотникова С.І., Коваленко О.Я., Коропецька І.Б., Якоб О.М., Самойлюкевич І.В., Добра О.М., Кіор Т.М., Мацькович М.Р., Глинюк Л.М., Браун Є.Л.), рекомендованими наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795 «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти». Із модельними навчальними програми «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України (http://surl.li/abjwi ) [6]. Звертаємо увагу, що на основі модельної навчальної програми, рекомендованої Міністерством освіти і науки України, заклад загальної середньої освіти може розробити власну навчальну програму та затвердити її рішенням педагогічної ради. Підручники для учнів 5-6-х класів створено відповідно до кожної з модельних навчальних програм. Для роботи важливо обирати підручники, що мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Продовження додатка 1 12 (http://surl.li/adbia). Електронні версії цих підручників розміщено в електронній бібліотеці ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (http://surl.li/jgdy) . На сайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» розміщено систематизовану добірку навчально-методичного забезпечення для 5 класу – «Навчально-методична скарбниця НУШ 5-6 класи» у розділі «Нова українська школа» (http://surl.li/bydta). Окрім підручників, як основних засобів навчання, за дидактичних потреб учитель може долучати до своєї роботи іншу навчальну літературу, електронні засоби та ілюстративні матеріали, які сприяють досягненню визначених цілей. Усі засоби доцільно застосовувати в комплексі, забезпечуючи взаємопов’язане і паралельне навчання усім видам мовленнєвої діяльності. Зміст навчання іноземної мови містить у собі 4 види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, письмо й читання. Наказом Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 № 289 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти» затверджено критерії оцінювання рівня оволодіння кожним видом діяльності (https://bit.ly/3pfhbzT). Мета компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування учнів 5-6-х класів полягає в спрямуванні освітнього процесу на формування в учнів здатності цілісно поєднувати здобуті знання, сформовані уміння і навики, набутий навчальний досвід, світоглядні цінності, ставлення та переконання, з активною творчою самостійною науково-дослідницькою діяльністю, у межах окреслених навчальною програмою орієнтирів у процесі добору та використання мовного та інформаційного контенту для продукування усних і письмових текстів та для ідентифікації чужомовних висловлень у процесі їх сприймання (читання і слухання). Методологічними засадами організації компетентнісно орієнтованого навчання іноземних мов, розпочинаючи із 5 класу, можуть слугувати рекомендації Європейського Парламенту та Європейської Ради Європейської довідкової рамки ключових компетентностей для навчання упродовж життя, а також «Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання» [2]. Пропонований у навчальних підручниках зміст навчального матеріалу для учнів 5-6-х класів спрямовано на досягнення очікуваних результатів навчання, визначених для кожного класу, і розкриває лексико-граматичний (відповідно до мов) матеріал у межах конкретної теми спілкування. Навчальні програми, пропоновані Міністерством освіти і науки України є рамковими, а отже, не обмежують діяльність учителів у виборі порядку вивчення та змісту кожної навчальної теми. Лексичний матеріал добирається відповідно до зовнішнього контексту, тематики ситуативного спілкування (зокрема підтеми), рівня володіння мовою, що досягається, в обсязі, достатньому для реалізації комунікативних навиків учнів. «Мовний інвентар» (граматика) є орієнтовним і добирається відповідно до контексту (комунікативної ситуації), потреб учнів та принципу концентричного навчання. Він не є метою навчання, 13 Продовження додатка 1 тому й не розглядається як окремі граматичні теми. Тексти для читання та аудіювання мають бути побудовані на автентичному мовному матеріалі та містити актуальну тематичну інформацію, що слугує підґрунтям для організації іномовного спілкування в усному та писемному мовленні. Мовно-літературна освітня галузь у цілому спрямована на всебічний розвиток здобувачів освіти й формування в учнів НУШ однієї із найважливіших компетентностей – комунікативної. Уміння зв’язно висловлюватися потрібне кожній людині, незалежно від її професії. Володіння словом дає можливість поділитися знаннями, власними думками та враженнями з людьми, відстоювати свої переконання, уникати непорозумінь. У період становлення особистості здобувачів освіти відбувається оволодіння мовою і мовленням, що є засобом пізнання, спілкування, виховання та розвитку, самовираження, утвердження в суспільстві. Отже, необхідно приділяти особливу увагу якісній організації мовно- літературної освіти учнів в умовах НУШ. Використані та основоположні джерела 1. Державний стандарт базової середньої освіти. URL:http://surl.li/szlx . 2. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. . URL: http://surl.li/eakvy. 3. Закон України «Про освіту». URL:https://osvita.ua/legislation/law/2231/. 4. Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. 5. Методичний посібник для вчителів закладів загальної середньої освіти. Мовно-літературна освітня галузь : 5-6 класи (адаптаційний цикл) Нової української школи : уклад. О.В. Кононенко; за ред. І.В. Удовиченко. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2022. 105 с. URL: http://ir.soippo.edu.ua/handle/123456789/387. 6. Модельні навчальні програми для 5-9 класів нової української школи. URL: http://surl.li/huche. 7. Навчально-методична скарбниця. НУШ 5-6 клас. URL: http://surl.li/bydta. 8. Наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти». 9. Наказ Міністерства освіти і науки України від 01.04.2022 № 289 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти». 10.Наказ Міністерства освіти і науки України 08.03.2023 № 254 «Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» підручникам для 5 та 6 класів закладів загальної середньої освіти». 11. Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 № 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану України». 14 Продовження додатка 1 12. Постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2023 № 782 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні». 13.Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». 14.Указ Президента України від 16.03.2022 № 143/2022 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України».
Іноземні мови Вивчення іноземних мов у 2023-2024 навчальному році для учнів 7-11 класів здійснюватиметься: – для учнів 7-9 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта), розробленою на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 408 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня» ; – для учнів 10-11 класів за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня освіта),розробленою на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженоюнаказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 407 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 28.11.2019 № 1493 «Про внесення змін до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня». У 2023-2024 навчальному році будуть чинними рекомендації, надані Сумським ОІППО щодо вивчення іноземних мов (http://surl.li/keutb). Інваріантна складова навчального плану для 7-11 класів забезпечує реалізацію змісту іншомовної освіти на рівні Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Залишається чинним наказ Міністерства освіти і науки Українивід 20.04.2018 № 406 «Про затвердження типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти III ступеня», згідно з яким збільшено години на вивчення іноземної мови за рахунок варіативної складової. Рішення про збільшення годин на вивчення іноземної мови, за рахунок варіативної складової на всіх ступенях, та щодо вивчення другої іноземної мови приймається закладом освіти, залежно від наявності умов для такого вивчення закладом освіти самостійно. В освітньому процесі заклади загальної середньої освіти можуть використовувати лише навчальну літературу, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, та схвалена [4]. Із переліком рекомендованої літератури можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України (https://cutt.ly/7ZYSDcO) та на сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» (https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/). 12 Продовження додатка 2 Іноземні мови вивчаються за чотирма видами мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання та письмо – усі ці аспекти мають бути представлені в календарому плані вчителя іноземних мов. Здійснення контролю (оцінювання) забезпечує своєчасне корегування освітнього процесу, з метою приведення його до рівня, заданого програмою й стандартом, що окреслюють очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів. Основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне (не поурочне), тематичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація. Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою групи. Тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання. Окремого оцінювання для виставлення тематичних оцінок не передбачено. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів не враховуються. Важливим складником системи контролю є семестровий контроль, що проводиться періодично, з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів семестру й підтвердження результатів поточних балів, отриманих учнями раніше. Семестровий контроль проводиться двічі на рік. Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі навчальної програми, яку обрав учитель; охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу; розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості, що дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Із програмами можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України (https://cutt.ly/XXwT2y2). Семестровий контроль проводиться за всіма мовленнєвими уміннями. Звертаємо увагу, що «Контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування. Оцінка за семестр виставляється на основі поточного оцінювання (тематичного) та оцінок контролю з мовленнєвих умінь. До виправлення помилок у письмових роботах учитель може підходити диференційовано та враховувати вікові особливості учнів, рівень сформованості відповідного уміння у конкретного здобувача освіти: виправляти помилки власноруч; підкреслювати слово/вираз тощо з помилкою; підкреслювати саму помилку, з метою самостійного виправлення її здобувачем освіти; позначати рядок, у якому є помилка, на полях, з метою самостійного пошуку та виправлення помилки учнями. Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу, записи в ньому здійснюються державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета. Зошити підписуються мовою, яку вивчають здобувачі освіти. Поділ класів на групи здійснюється відповідно до нормативів, затверджених наказом Міністерством освіти і науки України від 20.02.2002 13 Продовження додатка 2 № 128 «Про затвердження нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних». При поглибленому вивченні іноземної мови, клас ділиться на групи з 8-10 учнів у кожній (не більше ніж 3 групи); прививченні іноземної, що не є мовою навчання, а вивчається як предмет – клас чисельністю понад 27 учнів ділиться на 2 групи. З огляду на те, що майже всі стратегічні документи щодо вивчення іноземних мов ґрунтуються на Загальноєвропейських рекомендаціях з мовної освіти, варто ознайомитися з основними положеннями цього документа (https://cutt.ly/bZYKnxN). У ХХІ столітті знання іноземних мов – це, перш за все, ключ до успіху та нових можливостей, що відкриваються перед людиною та роблять її фізичний та духовний світ набагато яскравішим, цікавішим, та, в умовахглобалізаційних процесів, що відбуваються в сучасному світовому суспільстві, є просто необхідним компонентом професійної діяльності фахівця будь-якого рівня й будь-якої сфери. Отже, володіння іноземними мовами на сьогоднішній день – суттєва життєва потреба, розуміючи яку, у здобувачів освіти з’являється все більше і більше бажання вивчати іноземні мови Використані та основоположні джерела 1. Закон України «Про освіту». URL: https://osvita.ua/legislation/law/2231/. 2. Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. 3. Наказ Міністерства освіти і науки України від 15.05.2023 № 563 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану України». 4. Перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерства освіти і науки України для використання в 5-11 класах закладів загальної середньої освіти. URL: https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/ (дата звернення 08.06.2023). 5. Постанова Кабінету Міністрів України від 28.07.2023 р. № 782 «Про початок навчального року під час воєнного стану в Україні». 6. Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні». 7. Указ Президента України від 16.03.2022 № 143/2022 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України». 8. Указу Президента України від 26.07.2023 № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» (http://surl.li/hiizk).