КОНТАКТИ
Кіцманьська Мicька Рада ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Опорний заклад освіти Кіцманський ліцей №1
Головна > Публічна Інформація > Моніторинг Якості Освіти 2023/2024 > ДОВІДКА про підсумки моніторингу якості викладання навчальних предметів
Публічна Інформація / Моніторинг Якості Освіти 2023/2024

ДОВІДКА про підсумки моніторингу якості викладання навчальних предметів

20-06-2024, 10:00

ДОВІДКА
про підсумки моніторингу
якості викладання навчальних предметів у
ОЗО Кіцманський ліцей №1
за 2023/2024 навчальний рік
І. ВСТУП
Головне завдання розвитку системи моніторингу в школі – отримання об’єктивної інформації про якість надання освітніх послуг, оперативне прийняття обґрунтованих управлінських рішень, що сприятимуть розвитку й усуватимуть недоліки в освітньому процесі.
          Керуючись Законами України «Про освіту (стаття 48. Моніторинг якості освіти), «Про повну загальну середню освіту» (стаття 38. Керівник закладу загальної середньої освіти), наказу МОНУ від 16.01.2020 року №54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти», наказу МОНУ від 30.11.2020 №1480 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти», Положення про Порядок проведення внутрішнього моніторингу якості освіти в закладі освіти, плану роботи закладу та з метою відстеження динаміки навчальних досягнень з предметів та рівня навченості учнів було здійснено моніторинг закінчення 2023/2024 навчального року.
          Мета даного моніторингу – дослідити рівень навчальних досягнень учнів за поточний навчальний рік, порівняти з аналогічними показниками за попередні навчальні періоди, відстежити динаміку зміни показників, визначити проблемні питання.
 
 
1.    Моніторинг навченості учнів з предметів
суспільно-гуманітарного циклу
за 2023/2024 н.р. (5-11 класи)
 
        Особлива увага у нашому закладі приділялася вивченню учнями української мови як державної. Головним завданням є підготовка мовно-грамотної людини з високим рівнем комунікативної компетентності. Тому за рахунок варіативної складової було збільшено кількість годин на вивчення української мови 8-9 класах на 1 год.У 10-11-х класах запроваджене вивчення української мови як  профільного предмету. Підсилено було також вивчення зарубіжної літератури у 5-6 класах на 0,5 год.
 
Варіативна складова навчального плану використовувалася також на підсилення англійської мови та вивчення німецької мови як другої іноземної. Англійську мову було підсилено у 5-6 класах  на 0,5 год, 9-10 класах на 1 годину, а у 7-8 та 11 класах на 2 години. Німецька ж вивчалася по 2 години з 5-9 клас як друга іноземна мова, а у старших класах реалізувалася через факультатив німецької мови у 10-11 класах.
 
Індивідуальні заняття та групові консультації за вибором учнів та батьків використовуються для підготовки здобувачів освіти до ЗНО (НМТ) з таких предметівсуспільно-гуманітарного циклу:
10 клас –індивідуальні заняття з української мови
10 клас –індивідуальні заняття з англійської мови
11 клас –індивідуальні заняття з української мови
11 клас –індивідуальні заняття з історії
 
Результати моніторингу навчальних предметів суспільно-гуманітарного циклу за 2023/2024 н.р. у порівнянні з минулим 2022/2023 н.р. узагальнено у Додатку №1.
Посилена увага до предметівсуспільно-гуманітарного циклу позитивно впливає на загальнийрівень навчальних досягнень учнів. Зафіксовано, що високий рівень складає 55%, достатній – 39%, а середній – 6%. (Діаграма №1)
Діаграма №1
 
 
Рівень навчальних досягнень учнів ліцею з інших предметів суспільно-гуманітарного циклу у відсотковому співвідношенні відображено на Діаграмі №2. 
 
 
 
Діаграма №2
 
На Діаграмі №3наведено динаміку середнього балу з різних предметів суспільно-гуманітарного циклу за результатами 2023/2024н. р.
Діаграма №3
 
Середній бал вище середнього значення з таких предметів суспільно-гуманітарного циклу: з Німецької мови (9,7); з Громадянської освіти (10,0). Найвищий бал 10,4 з Основ правознавства та з курсу ВЖР- 10,3.
Середній бал із Зарубіжної літератури (9,5), нижче середнього значення відзначено з таких предметів як: Українська літ (9,4); по 9,2 та 9,3 бали спостерігається з таких предметів як Історії України, Всесвітньої історії відповідно; з Української мови (9,0) та найнижчий з Англійської мови (8,6).
 
2.    Моніторинг навченості учнів
з предметів природничо-математичного циклу
за 2023/2024 н.р. (5-11 класи)
 
    Приділяючи особливу увага у нашому закладі філологічному профілю усі предмети, що входять до природничо-математичного циклу вивчаються без підсилення.
Лише за вибором учнів та батьків введено індивідуальні заняття та групові консультації що використовуються для підготовки здобувачів освіти до ЗНО (НМТ) були відведені для:
10 клас –індивідуальні заняття з біології
11 клас –індивідуальні заняття з математики
Результати моніторингу навчальних предметів природничо-математичного циклу за 2023/2024 н.р. у порівнянні з минулим 2022/2023 н.р. узагальнено у Додатку №2 та зображено на Діаграмі №4
 
Діаграма №4
 
На Діаграмі №5 відображено рівень навчальних досягнень учнів з предметів природничо-математичного циклу у відсотковому співвідношенні.
 
Діаграма №5
 
Діаграма №6
Середній бал з предметів природничо-математичного циклу - 9,1. Вище середнього значення з таких предметів: Астрономії (9,5), Хімії (9,7), Пізнаємо природу (9,7), та найвищий з Інформатики (10,2).
Середні бали, що нижче середнього значення відзначені з таких предметів як: Географії (9,1), Фізики (8,9), Біології (8,7), Математики (8,5). Найнижчий з Алгебри та Геометрії по 8,3.
 
3.    Моніторинг навченості учнів
з предметів художньо-естетичного циклу
за 2023/2024 н.р. (5-11 класи)
 
Результати моніторингу навчальних предметів художньо-естетичногоциклу за 2023/2024 н.р. у порівнянні з минулим 2022/2023 н.р. узагальнено у Додатку №3 та Діаграмі №7
Діаграма №7
Проаналізувавши  результативність роботи вчителів-предметників у складі даного методичного об’єднання за підсумками 2023/2024 навчального року, було відзначено, що найвищий якісний показник знань – 100% зберігається з усіх предметів крім Технології/Трудове навчання.
За ступенем навченості за 2023/2024 (за В.П. Симоновим) показники з предметів художньо-естетичного циклу коливаються у межах 97-99 Найнижчий рівень навчальних досягнень з предмету Технології/Трудове навчання. (Діаграма №8).                                      
 
 
 
 
Діаграма №8
 
Діаграма №9
Середній бал з предметів художньо-естетичногоциклу – 11,1. Такий же бал як середній з таких предметів як Мистецтво та Здоров’я, безпека, добробут. Нижче середнього балу з Музичне мистецтво (10,8), Захист України (10,7) та Основ здоров1я (10,5). Вище середнього значення – середній бал з таких предметів: Технології/Трудове навчання (11,2), Образотворче мистецтво (11,4) та Фізичне виховання (11,6).Діаграма №9
 
Моніторинг навченості має сенс тоді, коли перед моніторингом поставлені конкретні цілі й після моніторингу зроблені конкретні висновки, прийнято конкретні рішення й намічені шляхи реалізації рішень.
Тому змістом контролю рівня навчальних досягнень учня має бути не тільки виявлення суми засвоєних знань, умінь та навичок, а й сформовані компетенції, тобто загаль­ної здатності, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню.
Результати моніторингу свідчать, що педагоги нашого закладу на своїх уроках застосовують як інноваційні так і традиційні методи роботи, спонукають учнів до виконання нестандартних проблемних завдань, ефективно застосовують інноваційні технології навчання, ІКТ, створюють умови для розвитку особистості учнів.
Причинами недостатнього рівня навченості окремих учнів ліцею є відсутність загальної мотивації щодо необхідності мати глибокі знання, володіти практичними навичками та вміннями.
Залежно від виду відставання у навчанні педагоги проводять відповідну навчальну роботу з учнями щодо його усунен­ня. Подоланню епізодичного відставання сприяють: консультації з питань раціоналізації навчальної праці; по­силення контролю за щоденною працею учнів; своєчасне реагування на окремі факти відставання, виявлення їх причин і вжиття оперативних заходів щодо їх усунення; індивідуальні завдання з вивчення пропущеного; контроль за виконанням заданого.
Для подолання стійкого відста­вання з одного предмета чи предметів одного профілю не­обхідні: вдосконалення методики викладання предмета; доступне розкриття навчального матеріалу, активізація розвитку мис­лення учнів; диференціювання завдань з усунення прога­лин у знаннях; спеціальне повторення недостатньо засво­єних тем; заходи, спрямовані на розвиток інтересу до нав­чального предмета. Щоб подолати стійке і широкопрофільне відставання учнів, слід: вживати заходів щодо усунення епізодичного і часткового відставання; координувати дії всіх учителів з предметів, з яких учень не встигає.
Подоланню неуспішності сприяють орієнтування педа­гогічного колективу на її профілактику, диференційова­ний підхід до учнів, концентрування уваги на вдоскона­ленні методики викладання складних предметів, система­тичне вивчення реальних навчальних можливостей учнів, ознайомлення вчителів з методикою подолання неуспіш­ності, єдність їх дій, забезпечення внутрішкільного кон­тролю за станом роботи з невстигаючими учнями.
Вирішальним у запобіганні й подоланні неуспішності учнів є належна підготовка вчителя до такого виду діяль­ності. Для цього він зобов'язаний: усвідомити значущість цієї проблеми; уміти встановити причини неуспішності в кожному кон­кретному випадку; володіти методикою навчання таких учнів; підходити до них з «оптимістичною гіпотезою»; ви­являти терплячість, доброзичливість.
 
 
ІІІ. ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ДОСЛІДЖЕННЯ
Моніторингом були охоплені 28 навчальних предмети, що викладаються у 5-11 класах.
Проведений моніторинг показав, щов умовах війни, постійних повітряних тривог, часткового відключення електроенергії в кінці І та на початку ІІ семестру, відчуття психологічного дискомфорту, стресу після повернення на очне навчання результати навчання учнів за 2023/2024 навчальний рік почали відновлюватися у порівнянні з 2022/2023 роком.
Ступінь навченості учнів закладу за 2023/2024 (за В.П. Симоновим) з предметів суспільно-гуманітарного циклу зріс на 3% у порівнянні з минулим роком, і середній бал – на 0,3 (з 9,2 до 9,5).
Ступінь навченості з предметів природничо-математичного циклу у порівнянні з минулим роком знизився на 1% ( з 82% до 81%), а середній бал на 0,1 (з 9,3 до 9,2).
Ступінь навченості з предметів художньо-естетичного циклу продовжує залишилася стабільним на рівні 98%, а середній бал зріс на 0,1 (з 10,9 до 11,0).
 
 
     Результати якості кожного предмета в 90% співпадають із результатами за минулий 2022/2023 н.р., або коливаються у незначних межах. Високі результати навченості в учнів ліцею з більшості предметів.
Достатній рівень навченості у закладі зазначено з чотирьох предметів природничо-математичного циклу: математики та біології по 74%, а з алгебри і геометрії по 72%).
У порівняні з 2022/2023 навчальним роком значного зниження рівня навченості з предметів суспільно-гуманітарного циклу не виявлено.
З предметів природничо-математичного циклу на 10% знизився рівень навченості з Астрономії та на 5% знизився рівень навченості з Інформатики.
З предметів художньо-естетичного циклу на 4% знизився рівень навченості з Основ здоров’я.
Натомість відзначено різке зростання ступеня навченості Основ правознавства на 17% (з 83% до 100%), з української мови на 7% (з 72% до 79%).
Моніторинг навченості учнів показує, що причинами виникнення проблем щодо динаміки успішності на наш погляд є низька мотиваційна основа, недостатній моніторинговий супровід освітнього процесу, відсутня система роботи зі слабовстигаючими здобувачами освіти й дітьми, які пропускають заняття через хворобу, недостатній зв'язок учителів із батьками, несвоєчасне повідомлення батьків про рівень успішності дітей через щоденники, платформу «Нові знання».  
Фактором негативного впливу на рівень навчальних досягнень здобувачів освіти залишається недостатнє володіння і практичне втілення таких важливих педагогічних компетентностей як комунікативна, самоосвіти і саморозвитку, але найголовнішою проблемою є довготривале дистанційне навчання та умови навчання у військовий час що спричинило освітні втрати.
 
ІV. РЕКОМЕНДАЦІЇ
·       Проаналізувати матеріали довідки за підсумками моніторингового дослідження результатів річного оцінювання. Обговорити результати, викладені в аналітичній довідці, на нараді при директору, на шкільних методичних об’єднаннях, батьківських зборах.
·       Учителям-предметникам здійснити порівняльний аналіз результатів із свого предмета з показниками попереднього року у розрізі класів, учнів.
·       Переглянути Стратегію подолання освітніх втрат з метою посилення корекційної роботи на І семестр 2024/2025 н.р. Розробити заходи щодо поліпшення якості навчання та викладання з урахуванням наведеної в аналітичній довідці інформації.
·       Забезпечити здійснення постійного аналізу стану якості освіти на рівні класу, закладу.
·       Дані моніторингового дослідження врахувати при визначенні рейтингу класів, вчителів.
 
Заступниця директора з НВР    _____________    Аліна ОЛЕКСЮК

ПЕРЕЙТИ ДО РОЗДІЛУ МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ ОСВІТИ 2023/2024 →