Річний план роботи практичного психолога
24-10-2022, 16:17
Річний план
роботи практичного психолога
Кіцманського ЗЗСО І-ІІІст.
«Кіцманського ліцею»
КіцманськоїТГ
Оксани Миколаївни Шевчук
на 2022-2023 навчальний рік
Вступ
Склад психологічної служби в закладі освіти:
практичний психолог (0.5 ставка)
соціальний педагог (0.5 ставка)
Нормативно-правові документи, на основі яких укладено план роботи:
План роботи психологічної служби Кіцманського ЗЗСО І-ІІІст.
«Кіцманського ліцею»КіцманськоїТГ
на 2022-2023 навчальний рік складено відповідно до:
• Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»;
• Про затвердження Положення про психологічну службу в системі освіти України (Наказ Міністерства освіти і науки України №509 від 22.05.2018 р.);
• Лист МОН від 27.07.2020 № 22.1/10-1495 "Про пріоритетні напрями роботи психологічної службі у системі освіти на 2020-2021 н.р."
• "Типового Положення про центри практичної психології і соціальної роботи" (Наказ Міністерства освіти і науки України №385 від 14.08.2000 р.);
• листа Міністерства освіти і науки України №1/9-529 від 05.09.2018 р. Про документацію працівників психологічної служби у системі освіти України;
• "Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів ” (наказ від 19.19.2001р. №691);
• Лист Міністерства освіти і науки України №1/9-557 від 28.10.2014 р. Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей ;
• Наказу Міністерства освіти і науки України від 01.02. 2010 № 59 Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми;
• «Про охорону дитинства» (зміни до Закону);
• «Про забезпечення організаційно – правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»;
• Указ Президента України від 30.12.2000 № 1396/2000 «Про додаткові заходи щодо посилення соціального захисту багатодітних і неповних сімей»;
• Наказу Міністерства освіти і науки України від 01.06. 2005 № 330 «Щодо захисту законних прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»;
І. Аналітична частина
У 2021-2022 навчальному році у даній школі навчалось 185 здобувачів освіти, усіх успішно переведено до наступного класу.
Практичний психолог школи протягом навчального року здійснював психологічний супровід освітнього процесу за основними напрямками діяльності з учасниками освітнього процесу: діагностика, профілактика, корекція, навчальна діяльність, консультування, просвіта.
Соціально-психологічні дослідження здобувачів освіти були спрямовані на виявлення причин труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціально-психологічній адаптації; вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні.
Корекційно-відновлювальна, розвивальна, просвітницька та профілактична робота із здобувачами освіти була спрямована на розвиток пізнавальної діяльності, формування позитивної мотивації до освітнього процесу, навичок самоконтролю, навичок соціальноприйнятих способів вираження негативних емоцій, відповідальної поведінки, формування позитивного образу «Я», згуртування здобувачів освіти у класному колективі, корекцію агресивності, емоційно-вольової сфери, зниження рівня тривожності, корекцію страхів, розвиток комунікативних навичок здобувачів освіти, соціальної компетенції, емоційного інтелекту, подолання егоцентризму, формування у дітей негативного ставлення до шкідливих звичок, навичок здорового способу життя (система тренінгових занять за програмами «Дорослішай на здоров’я», «Рівний-Рівному», «Корисні звички», «Профілактика торгівлі людьми»), перенаправлення енергії на соціальну роботу і культурну творчість (залучення до естетично-трудового виховання в рамках роботи закладу).
Робота із здобувачами освіти молодшої вікової ланки була направлена на підготовку особистості до освітнього процесу, зниження ризиків проблем адаптації до освітнього середовища, формуванню готовності до переходу у середню ланку здобувачів освіти 4 класу, своєчасне попередження відхилень у розвитку та становленні особистості.
Відповідно до впровадження інклюзивної освіти практичним психологом спільно з командою супроводу організовано корекційно-просвітницьку роботу з дітьми з особливими освітніми потребами та реалізовано індивідуальні плани розвитку дітей.
Робота з здобувачами освіти середньої та старшої вікової ланки була спрямована на допомогу в адаптаційний період п’ятикласників, усунення виявлених труднощів соціально-психологічного розвитку здобувачів освіти (недостатній рівень навчальних досягнень, порушення поведінки, емоційна нестабільність), міжособистісних стосунках, запобігання конфліктним ситуаціям в освітньому процесі, зниження ризиків схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки, допомога в соціалізації здобувачів освіти 9-11 класів, профорієнтаційна робота.
Робота з педколективом орієнтувалась на оптимізацію емоційних станів, попередження «професійного вигорання», гуманізацію взаємин учасників освітнього процесу, творче подолання конфліктів, консультування із складних проблем в освітньому середовищі серед учасників освітнього процесу, допомогу у проведенні індивідуальної роботи із здобувачами освіти.
Особливий акцент у щоденній діяльності зроблено на роботі з батьками. Продовжено роботу консультпункту «Сімейна педагогіка» (надавалась консультативна допомога батькам здобувачів освіти на теми: «Вплив взаємин в родині на розвиток особистості дитини», «Відповідальне батьківство», «Сім’я – простір без насильства», «Батьківське ставлення до дитини»), постійно оновлювався стенд «Батьківський всеобуч», активна участь у батьківських зборах.
Запроваджено діяльність сторінки «Кабінет психолог» на офіційному сайті, де всі учасники освітнього процесу отримували просвітницьку та консультативну допомогу у вирішенні хвилюючих питань щодо навчання та виховання дитини в умовах дистанційного навчання.
Головним завданням служби за 2021-2022 н.р. було:
- Створення сприятливих умов для розвитку дитини, надання допомоги дітям з особливими освітніми потребами, встановлення зв’язків і дружніх відношень між учнем, сім’єю та школою;
- Забезпечення якісного психологічного супроводу навчально-виховного процесу;
- Науково-методичне і практичне забезпечення просвітницької роботи з педагогами, учнями та батьками;
- Орієнтація виховної роботи на соціально-психологічну профілактику негативних явищ в учнівському середовищі, превентивну освіту, профілактику девіантної і ризикованої поведінки підлітків; формування толерантної особистості;
- Розвиток у дітей творчих здібностей, підтримка обдарованих учнів, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості;
- Надання психологічної допомоги переміщеним особам та сім’ям учасників бойових дій ;
- Спільними зусиллями служби та вчителів зрозуміти особливості дитини як підростаючої особистості, яка формується в контексті її життєвих умов, з урахуванням історії виховання, вікових, статевих та індивідуальних рис. За допомогою форм роботи служби, а саме: консультативної , психодіагностичної, корекційної та розвивальної, досліджували період адаптації учнів ( 1, 5, 10 класи), особистісні особливості підлітків ( 6-9 класи), визначали професійні напрямки старшокласників, випускників (9, 11 класи).
IІ. Цілепокладаюча частина
Проблема, над якою працює практичний психолог: «Сприяння розвитку особистості шляхом формування психологічної та соціальної компетентності».
Для організації належного психологічного, соціально-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу необхідно реалізувати пріоритетні завдання на 2022/2023 навальний рік:
1. Психологічне забезпечення освітнього процесу, супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти.
2. Психологічне та соціально-педагогічне забезпечення та супровід інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами, консультативна та просвітницька робота з батьками.
3. Робота з постраждалими внутрішньо переміщеними учнями, їхніми батьками та членами родини в адаптації до нових умов проживання і навчання, дітьми і сім’ями учасників бойових дій
4. Посилення профілактичної роботи із протидії торгівлі людьми.
5. Посилення роботи зі здійснення профілактичних заходів щодо зниження вживання алкоголю та наркотичних речовин підлітками.
6. Посилення профілактичної роботи з подолання правопорушень, злочинності серед неповнолітніх.
7. Забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення безпечного середовища (запобігання насильству в закладі та домашньому насильству).
8. Просвітницька робота з учасниками освітнього процесу щодо загроз, які може нести інтернет (шахрайство, спам, кібербулінгтощо).
9. Популяризація ненасильницької моделі поведінки.
10. Інформування про соціально-небезпечні хвороби.
11. Продовження діяльності сторінки «Кабінет психолога» на сайті закладу та онлайн-консультування.
У своїй роботі практичний психолог орієнтується на запити адміністрації школи та учасників освітнього процесу (здобувачів освіти, батьків, педагогів). До активної співпраці долучити усіх учасників освітнього процесу.
№ з/п |
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи |
Термін виконання |
Цільова група/аудиторія |
Відмітка про виконання |
|
1. Діагностика |
|
||||
|
|||||
1.1. |
Діагностика адаптації учнів - Тест-опитувальник А.В.Фурмана «Наскільки адаптований ти до життя» - Дослідження рівня тривожності за Кондашом - Дослідження рівня адаптації до навчання. (автор не відомий) |
І тиждень жовтень |
5 клас |
|
|
1.2. |
Спостереження за учнями під час уроків та упродовж дозвілля. |
Раз на тиждень, протягом 2022/2023 н. р. |
5 клас |
|
|
1.3 |
Діагностика адаптованості учнів 10-го класу: -методика визначення особистісної адаптованості школярів (А. В. Фурман) -дослідження мікроклімату та структури взаємовідносин у класному колективі (соціометрія) Дж. Морено |
листопад березень (за потребою) |
учні 10 класу |
|
|
1.4. |
Анкетування батьків щодо визначення рівня вияву здібностей дитини. |
Жовтень, березень |
батьки |
|
|
1.5 |
Діагностика обдарованих дітей: інтелект (тест ГІТ, КОТ, тест Амтхауера, тест Холла), уява, творчість (тести Торренса та Гілфорда, методика «Нестандартне мислення» Т.В’южека), дослідження мотиваційної сфери (ТЮФ, тести Лук’янової, Ільїної). |
Протягом року |
Обдаровані діти |
|
|
1.6 |
Діагностика родинних відносин. Проективна методика "Кінетичний малюнок родини", тест «Ваше виховання». Опитувальник для дослідження психотравмуючої події (автор: В. Г. Панок). |
за запитом |
учні |
|
|
1.7 |
Діагностика профінтересів і здібностей старшокласників: - Діагностика профорМетодика Голанда; - Методика ДДО; |
І тиждень квітня |
9 - 10 класи |
|
|
1.8 |
Проведення поглибленої діагностики „важких дітей". Тест IQ (КОТ, ГІТ, Айзенк), тест тривожності (за Філіпсом та CMAS за Прихожан), анкета гіперактивності (Калити), тест на агресію (тест Басса-Даркі), тест ДОН, тест темпераменту (Айзенка-Маталіної, Белова), оцінка особистих особливостей (FPI, «Психологічна група ризику», проективні методики "12 тварин", «Прогулянка по лісу»), визначення типу акцентуації (за Шмішеком та Личко), дослідження мотиваційної сфери (ТЮФ, тести Лук’янової, Ільїної), діагностика соціально-психологічної адаптації підлітків за методикою К.Роджерса і Р.Даймонда |
Протягом року |
«важкі діти» |
|
|
1.9 |
Проведення дослідження за анкетою “Моє життя в сім’ї та школі” |
ІІ тиждень березня |
8-11класи |
|
|
1.10 |
Анкетування щодо справедливого оцінювання |
лютий |
5-11 класи |
|
|
1.11 |
Вивчення запитів при плануванні роботи на 2023-2024 н.р. |
червень |
Педагоги, батьки, учні 5– 11 класів |
|
|
ІІ Профілактика.
2.1 |
Профілактика шкідливих звичок та формування навичок здорового способу життя |
жовтень - листопад |
5-11 класи |
|
2.2 |
Профілактика конфліктних ситуацій «учень-учень», «учень-батьки», «учень-вчитель», «учитель-батьки» |
Протягом року |
5-11 класи |
|
2.3 |
Профілактика емоційного вигорання педагогічних працівників |
Листопад, березень |
|
|
ІІІ Корекція
3.1 |
Адаптація учнів за програмою: «Дружній клас – успіх кожного з нас !» А.І.Колесник |
Листопад |
Учні 5 класу |
|
3.2 |
У роботі з обдарованими учнями за програмою : «Я обираю успіх!» Заслонкіна О. П. |
Січень |
Учні 5 - 11 класів |
|
3.3 |
Профорієнтаційнійна робота за програмою: «Програма з спецкурсу «Я і світ професій» для учнів 8-9 класів. Панок В.Г.
|
Березень |
Учні 9, 11 класів |
|
3.4 |
У психолого-педагогічному супровіід дітей, які схильні до девіантної, залежної (адиктивної) та протиправної (делінквентної) поведінки за програмою:«Я режисер свого життя» (автор: Багрій Х.І.) |
Протягом року |
Учні 5– 11 класу |
|
ІV. Навчальна діяльність
4.1 |
Факультативні заняття «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» |
Протягом 2022/2023 н. р |
7-мі класи |
|
4.2 |
Факультативні заняття: «Крокуючи до зрілості» |
Протягом 2022/2023 н. р |
8-мі класи |
|
4.3 |
Психологічна просвіта вчителів. (за окремим планом) |
Протягом 2022/2023 н. р |
Вчителі |
|
V. Консультування
За потребою : Вівторок 10.00 – 12.00; П’ятниця 14.00 – 16.00
5.1 |
Консультування щодо навчального потенціалу та індивідуальних особливостей учнів 5 класу. |
Вересень, листопад |
Вчителі, адміністрація |
За запитом |
5.2 |
Профконсультації учнів 9,11 класів |
Лютий – березень |
Учні 9, 11 класів |
За запитом |
5.3 |
Консультування учнів з метою надання рекомендацій як справлятися з можливими стресами під час іспитів та ЗНО |
Березень – травень |
Учні |
За запитом |
5.4 |
Консультування щодо результатів проведеної діагностики, надання рекомендацій, психологічної підтримки усім учасникам навчально-виховного процесу |
Протягом року |
Педагоги, учні |
За запитом |
5.5 |
Консультація з актуальних проблем навчально- виховного процесу. |
Протягом року |
Педагоги, батьки, учні |
За запитом |
5.6 |
Індивідуальне консультування учнів, педагогів, батьків, спрямоване на допомогу особам, переселеним із зони АТО, чиї батьки є трудовими мігрантами, учасниками бойових дій у зоні АТО. |
Протягом року |
Педагоги, батьки, учні |
За запитом |
5.7 |
Консультування щодо особистісних проблем. |
Протягом року |
Педагоги, учні |
|
5.8 |
Консультування батьків з питань виховання та навчання дітей. |
Протягом року |
Батьки |
За запитом |
5.9 |
Консультування батьків обдарованих дітей |
Протягом року |
Батьки |
За запитом |
VІ. Просвіта
6.1 |
Педагогічні посиденьки «Крок за кроком» (ознайомлення педагогів з психологічними та індивідуальними особливостями учнів 5-х класів) |
жовтень |
вчителі |
|
6.3 |
Виступи перед батьками з питань виховання та навчання власних дітей за запитом адміністрації, вчителів, батьків, учнів. |
Вересень, жовтень |
Батьки |
|
6.4 |
Профорієнтаційна робота за запитом батьків, учнів. |
Лютий, березень |
Учні 9, 11класів |
|
6.5 |
Тиждень психології |
грудень |
Педагоги, батьки, учні 5– 11 класів |
|
VIІ. Інше.
1 |
Співпраця з педагогами та психологами навчальних закладів |
Протягом року |
4 |
Взаємодія з органами виконавчої влади та громадським самоврядуванням. (Відвідування засідань опікунської ради Кіцманського ОТГ) |
Протягом року |
5 |
Співпраця з медпрацівниками |
Протягом року |
6 |
Зустріч з працівниками служби у справах сім’ї, молоді та спорту |
Протягом року |
7 |
Взаємодія з недержавними громадськими організаціями. |
Протягом року |
8 |
Співпраця з представниками психологічної служби |
Протягом року |
Практичний психолог ___________________________ Шевчук О.М.