Психологічна Служба / Практичний Психолог І
Адаптація учнів 5-го класу до умов навчання
01-11-2023, 17:49
НАКАЗ
10.2023 №
Про результати моніторингу
рівня адаптації учнів 5х класів
НУШ до навчання за другим
рівнем повної загальної
середньої освіти
На виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», наказу Міністерства освіти та науки України від 16.01.2020 №54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 за №154/34437, листа МОН України від 19.08.2022 №1/9530-22 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу і викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році», Положення про внутрішній моніторинг якості освіти навчального закладу, річного плану роботи школи, з метою визначення рівня адаптації учнів 5х класів навчатися на другому рівні повної загальної середньої освіти та вибору адекватних засобів психолого-педагогічної допомоги, щодо попередження розвитку психоемоційних розладів протягом вересня, жовтня 2023 року адміністрацією школи, представником психологічної служби закладу, класними керівниками, досліджувався процес адаптації учнів 5х класів.
Моніторингом було охоплено вивченння:
- психологічної атмосфери в класному колективі;
- працездатності учнів 5 класу;
- дотримання і виконання режиму закладу;
- дотримання і виконання правил для учнів;
- відвідування учнями закладу;
- дотримання єдиних вимог на уроках;
- підготовку до уроків;
- порівняння успішності учнів у 4 та 5 класах.
Учні 5х класів здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти. У п’ятих класах навчається 39 учнів (5А- 21учнів, 5Б- 18 учнів). Всі діти одного віку, всім виповнилось 10 років. 92 % учнів навчається очно, 8% (3учні) учнів- екстернат на форма навчання так , як знаходиться за межами України.
Відповідно до проведеного спостереження, під час переходу учнів 5х класів, із першого рівня навчання до другого, у них нервово-психічне напружень не помітно. З перших днів навчання, п’ятикласники демонстрували високий рівень працездатності, зацікавленості у навчанні та уваги.
Створення сприятливого середовища для адаптації дітей до систематичного навчання забезпечує подальший розвиток. Значна роль у вирішенні цього завдання належить психологічній службі закладу освіти, що сприяє створенню умов для когнітивного й соціального розвитку особистості, збереження психічного здоров’я та надання психологічної підтримки й допомоги всім учасникам освітнього процесу.
Показниками дезадаптації учнів до умов навчання є:
- небажання відвідувати навчальний заклад;
- відсутність інтересу до навчання;
- зниження успішності навчання;
- поява ознак стурбованості, неадекватних поведінкових реакцій на зауваження й репліки вчителя;
- погіршення взаємин з однолітками тощо.
Практичним психологом закладу проведено дослідження особистісної адаптованості школярів за методикою А.В.Фурмана, дослідження адаптованості до навчання в закладі та виявлення рівня тривожності за методикою Кондаша учнів 5х класів. Отримано такі результати:
- адаптованість максимальна – 6% дуже висока у 6%, адаптованість висока у – 44%, адаптованість у 26%, адаптованість низька у 11% , неочевидна неадаптовано - 6%, дезадаптованих дітей нема;
- відсутність адаптації до навчання в закладі 0%, початковий рівень адаптації у 12% учнів, помірний рівень у 42% учнів та виражений рівень адаптації п’ятокласників у 46% учнів;
- рівень тривожності загальний – дуже низький у – 12% учнів, нормальний у – 48%, підвищений – у 35%, високий у – 4% учнів, дуже високого нема;
- рівень шкільної тривожності дуже низький у – 12% учнів, нормальний у – 50%, підвищений – у 20%, високий у – 6% учнів, дуже високого у 12 %;
рівень самооціночної тривожності дуже низький у – 8% учнів, нормальний у – 61%, підвищений – у 26%, високий у – 4% учнів, дуже високого нема;
- рівень міжособистісної тривожності дуже низький у – 12% учнів, нормальний у – 39%, підвищений – у 43%, високий у – 4% учнів, дуже високого нема.
Проведені спостереження, дослідження, бесіди з учнями, батьками, класним керівником, відвідані уроки, заходи, аналіз учнівських зошитів, щоденників показали, що у 75% п’ятикласників, сформований комплекс організаційних навичок. Вони вчасно приходять до школи, без поважних причин не пропускають заняття, виконують правила для учнів, слухають пояснення вчителів, працюють на уроках, сприймають навчальний матеріал, виконують домашні завдання. Ці ж учні мають сформовані навички самостійної роботи: уміють знаходити потрібне в підручнику, порівнювати, робити висновки. Мова в учнів розвинута, вони вміють відповідати на поставлені запитання, працювати творчо, активні та повністю адаптувались до навчання у 5 класі.
25% учнів мають низьку організованість, погану увагу і дисципліну на уроках, зниження інтересу до навчання і його результатів, зниження самооцінки та високий рівень тривожності. Ці учні частково готуються до уроків та не завжди виконують домашні завдання, не завжди охайно ведуть записи та допускають багато помилок. Причинами труднощів адаптації учнів є особливості розвитку дитини, лояльне ставлення до навчання і розвитку дитини-батьків, небажання дитини виходити із зони комфорту, долати виклики.
Вчителі, що викладають у 5 класі, пройшли підвищення кваліфікації за напрямами «Впровадження стандарту базової середньої освітив умовах НУШ», прослухали ряд вебінарів, були учасниками воркшопів, засідань педагогічних спільнот щодо впровадження НУШ у 5 класі. Педагогічні працівники дотримуватись єдиних вимог до роботи учнів, враховують, що труднощі в учнів 5 класу спричиняють різний темп та насиченість уроку, особливості мовлення вчителя. Учителі-предметники, класний керівник були ознайомлені з рівнем готовності учнів у 4 класі. Вони відвідували уроки, виховні заходи у четвертому класі, під час яких звертати особливу увагу на: спілкування учнів з однолітками атмосферу під час уроку рівень підготовленості та самостійності учнів, ознайомилися з програмами для початкової школи, методикою роботи вчителя 4 класу.
Аналіз ведення шкільної документаціями учнями 5х класів показав, що всі учні завели зошити і щоденники. Вчителі перевіряють зошити учнів, відповідно до вимог, вказують на помилки, охайність, вимагають постійного виконання письмових домашніх завдань.
Відповідно до Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 01 квітня 2022 р. №289, рішення педагогічної ради, від 31.08.2023 протокол № 1, для учнів 5х класів застосовується рівневі оцінювання на прротязі вересня та жовтня місяців, з листопада – бальне оцінювання за 12 бальною системою. В педагогычный дыяльносты вчителы застосовують формувальне, поточне та підсумкове: тематичне, семестрове, річне оцінювання, починаючи.
Аналіз робіт учнів з української мови показав, що високі результати навчання мають 37% учнів, достатній – 49% учні, середній – 15% учнів. Із математики: високий – 52 % учнів, достатній – 20%учнів, середній рівень знань мають – 28% учнів.
Проведена співбесіда з класним керівником, учнями, батьками показала, що 68% учнів мають бажання долучатися до волонтерської діяльності, брати участь у інтерактивних конкурсах, турнірах тощо.
Слід зазначити, що п'ятикласники адаптувалися до навчання на другому рівні повної загальної середньої освіти. Аналіз отриманих результатів доведено до відома класного керівника.
НАКАЗУЮ:
1. Визнати рівень адаптації учнів 5 класу до навчання на другому рівні повної загальної середньої освіти, на доброму рівні.
2. Психологічній службі закладу:
2.1. Ознайомити вчителів-предметників з результатами проведеного моніторингу рівня адаптації учнів 5х класів навчатися на другому рівні повної загальної середньої освіти
До 05.11.2023
2.2. Оновити кейс з методичними рекомендаціями щодо подальшої успішної, результативної роботи з учнями 5х класів
До 10.11.2023
2.3. Провести заняття з учителями-предметниками з метою ознайомлення з методами конструктивного спілкування, стратегіями поведінки в конфліктних ситуаціях, особливостями характеру й темпераменту.
До 20.11.2023
3. Класним керівникам 5х класів :
3.1. Ознайомити, при індивідуальних зустрічах, бесідах, батьків, із результатами проведеного моніторингу рівня адаптації учнів навчатися на другому рівні повної загальної середньої освіти.
До 05.11.2023
3.2. Приділяти увагу усім учням класу, доручати виконання завдань у межах класу, залучати їх до активної участі в різних заходах.
Постійно
3.3. Переконувати батьків, на засадах партнерства, щодо постійного контролю за навчанням та відвідуванням учнями закладу, щотижневого підпису щоденників.
Постійно
3.4. Вести спостереження за учнями класу для заповнення Свідоцтва досягнень
До 05.06.2024
4. Учителям-предметникам, які викладають у 5х класах.
4.1. Користуватися, у своїй роботі, методичними рекомендаціями, порадами щодо організації роботи, проведені оцінювання учнів 5х класів.
Постійно
4.2. Адресно готуватися з учнями, які мають високий рівень знань з предметів до участі в конкурсах, турнірах, змаганнях
Згідно графіку
4.3. Заповнювати, разом із класним керівником, графу «Характеристика навчальної діяльності» сформовану відповідно до переліку наскрізних умінь, визначених Державним стандартом базової середньої освіти, за результатами спостережень.
До 05.06.2024
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Директор школи:
З наказом ознайомлені: